Cempaka berlari-lari anak menuju ke keretanya, cuba mengelak daripada rintik-rintik hujan yang mula gugur. Sampai di pintu kereta, baru tringat kunci keretanya tidak berada di kocek seluar. Maka, tercari-cari pula Cempaka di beg sandangnya. Tekanan pula rasanya mencari dalam gelap bawah hujan gerimis. Kenapalah tidak dicari awal-awal tadi. Dia mengeluh sendiri.
Tiba-tiba Cempaka perasan yang ada seseorang yang memayunginya. Dia angkat wajah. Bagai putus jantung dari tangkainya. Terlepas kunci jatuh ke tanah.
"Assalamualaikum.." Berdiri dihadapannya Orked yang tersenyum manis. Sederhana dengan topi dan rambut ikat ke belakang. Lama mereka bertentang mata. Cempaka masih kaku, terkesima.
"Awak.. saya dah balik." Orked menahan suaranya yang serak. Matanya berkaca merenung Cempaka. Wajah itulah yang kerap muncul dalam mimpinya. Mengajaknya pulang berkali-kali. Menarik tangannya tanpa henti.
Cempaka menekup wajahnya dengan dua tangan. Dia tidak dapat menahan perasaannya yang terlalu terharu waktu itu. Air matanya yang ditahan selama ini seakan pecah diwaktu itu. Hujan juga makin melebat.
Orked mendekat dan memeluk Cempaka seeratnya. Dia tahu kalau Cempaka telah terlalu lama menunggunya. Jelas didengarinya esak Cempaka yang turut membalas pelukannya erat.
Cempaka memegang wajah Orked dengan kedua belah tangannya. Saat itu juga bagai dejavu perasaan Orked. Itulah kehangatan yang dirasakannya waktu dia tidak sedarkan diri. Waktu Cempaka menyentuh pipinya dalam mimpi.
"Betul ni..??? Awak dah balik?!!"
"Betul... saya depan awak ni...." Orked membalas. Senyum merenung mata Cempaka.
Cempaka melepaskan pelukan tiba-tiba dan berdiri tegak di hadapan Orked. Dia cuba menahan esak tangisnya. Orked jadi keliru dengan tindakan Cempaka.
"Cem..."
"Tak... nanti..." Cempaka memotong. Dingin hujan menyebabkan tubuhnya menggigil kesejukan.
"emm..... Saya ni cute, pandai masak, pandai buat kek, pandai bisnes....tak pernah berkahwin...single. Ha....." Cempaka menggigil kesejukan.
".......Kadang-kadang saya jadi beruang jugak...."
.
.
"....Hati saya dah bersedia untuk berteman. Kalau awak suka saya.... sudi tak awak jadi teman wanita saya....?" Cempaka mengucapkan dalam hujan lebat. Dalam suara deras melawan suara hujan yang turut membising.
Orked senyum geleng-geleng. Dia merapati Cempaka. Memeluk kembali tubuh Cempaka yang kedinginan. Orked membisikkan sesuatu.
"Saya dah lama milik awak Sayang..." Orked mengeratkan pelukannya.
-----
Ha.... sengeh2 ler tewwww....