Ting! Pintu lif terbuka.
"Selamat pulang Dr Orked!!!!" Sambutan riuh dihadapan lif diketuai ketua jururawat. Beberapa jururawat juga yang berkumpul menyambutnya. Mujur shif pagi, keadaan masih belum ramai pesakit lagi.
Orked menutup wajahnya sambil tersenyum. Malu rasanya disambut begitu. Dia menggeleng beberapa kali. Tidak menyangka dia diberi kesempatan lagi berkhidmat di negara sendiri.
"Haish... apa bising-bising ni..." Orked respon menyelindung rasa segan.
"Ala Dr Orked... sekali sekala. Ni tanda kami sayang tau" ketua jujurawat, Halimah bersuara berjalan perlahan sambil memeluk Orked. Biasalah, pangkat ibu-ibu, dah berair air mata.
"Alah... menangis pulak...." Orked mengusik sambil ketawa.
"Biarlah. Ada perasaan kot" balas Halimah. Orked memeluk bahu Halimah.
"Dr Orked, kita sarapan dulu. Dah ready dah kat pantry" ajak Farah. Juga jururawat di situ.
Orked melihat jam tangannya sekilas. Masih jam 7.00 pagi. Sempat lagi sebelum shif nya bermula.
Sampai di pantry, mereka masing-masing duduk mengambil tempat.
"Assalamaulaikum Dr Orked" sapa suatu suara daripada pintu pantry.
"Eh Dr Norehan..." segera Orked bangun dan memeluk ketua bahagiannya itu.
"Allahuakbar..Alhamdulillah.. Orked sihat dah?" Dr Norehan melepaskan pelukan. Dia juga tidak terlepas daripada bergenang air mata.
"Alhamdulillah... gagah berdiri lagi ni..." Orked bergurau sambil angkat bicep. Dia sebenarnya menahan perasaan. Terharu dengan sambutan pagi itu.
" You sampai 2 hari lepas kan? kalau nak cuti rehat lagi saya luluskan" Dr Norehan menarik kerusi dan duduk. Secawan teh diletakkan dihadapannya.
"Tak sabar nak kerja. Jumpa diorang ni ha...." Orked buat wajah mencebik.
"Eleh... rindu kami ler tu..." Halimah menambah.
"Ehh.. apa lama-lama ni.. cepat2 ...wad kosong nanti..." Orked melihat jam ditangannya. Dr Norehan cuma tergelak. Tahu kalau Orked garang dan kuat mengusik.
"Ish... terima kasih pun tidak. Terus kene halau" Halimah menyuap nasi goreng buatannya pagi tadi.
"Makanlah dulu.." Dr Norehan pula menyokong.
"Terima kasih... sedap nasi goreng..." Orked berbasi-basi sambil tersengeh-sengeh mengusik.
Orked menyeluk sesuatu daripada poket kot putihnya. Setiap mereka menerima keychain berbentuk negara Palestin daripada Orked.
"Hmm... sempat beli yang ni je..." Orked berintonasi serius.
"Terima kasih Dr Orked... tak apa... yang penting Dr Orked balik semula ke sini. Selamat.." jururawat Misha pula bersuara.
Masing-masing mengangguk. Suasana jadi sepi seketika.
----