Cerita 34

1K 112 28
                                    

"Maira"

Suaranya aku cam, namun sukar untuk aku agak siapa. Selang beberapa kali, suara tersebut kembali memanggil namaku.

Penuh kasih dan sayang.

"Maira, Maira anak umi" suaranya bergema gema. Jemarinya memegang erat jemariku yang lemah sesekali dikucupnya. Dihujung sudut, aku mendengar suara alunan ayat suci Al Quran yang dibaca perlahan namun meresap jauh kelubuk hati. Bacaanya terhenti disaat namaku disebut beberapa kali. Kemudian aku mendengar bunyi tapak kakinya yang berlari keluar tergesa gesa, menjauh daripada tempat ini.

Mata yang berat, aku buka perlahan-lahan melawan pukulan cahaya lampu yang terpasang. Wajah umi yang menguntum senyum manis aku tatap penuh kasih. Kedua belah tangan umi yang memegang tangan kananku aku genggam erat, menahan kesakitan yang menjalar di tubuh badan. Tangan yang dicucuk dengan saluran yang bergantungan bersebelahan katil aku pandang berkali-kali.

"Sakit" aku merintih perlahan.

Kenapa aku ada dekat sini?

"Umi, Maira nak air. Haus" aku cuba bersuara. Umi bingkas bangun dan menuangkan air kedalam gelas lalu disuarakan ke arah mulut. Dua tiga teguk, aku mengangguk tanda dahagaku sudah hilang. 

Puas aku cuba mengingat apakah punca yang menyebabkan aku terlantar disini. Kepalaku pening dan berdenyut, namun kesakitan tubuh yang mencucuk disegenap ruang badan membuatkan aku kurang fokus. Taklama kemudian bilikku didatangi beberapa orang yang lain berpakaian putih dan formal.

Doktor dan jururawat meminta umi dan lelaki tadi keluar daripada bilik. Setelah memeriksa keadaanku, mereka meminta aku banyak berehat dan bertenang serta meminta aku segera memanggil mereka jika aku memerlukan apa-apa daripada mereka.

"Makan sikit Maira. Perut tu dah lama kosong" pujuk umi. Aku menggeleng tanda tidak berselera. Makanan yang didalam mangkuk dipegang lama sebelum diletakkan kembali ke atas meja bersebelahan dengan katil.

Lelaki tadi masuk kembali ke dalam bilik ini setelah umi memberitahu dia akan pulang ke rumah untuk menukar pakaian dan berehat dan hanya akan kembali pada esok harinya. Dengan hati yang berat aku melepaskan umi untuk pulang dan memujuk hati untuk tinggal berdua dengan lelaki tadi.

"Sayang" dia datang merapati katil dan duduk. Tangannya mengusap pipiku berkali kali sesekali mengucup jari jemariku.

"Syukurlah Maira dah sedar" beberapa kali dia mengucap kata syukur.

"Sedar?" aku semakin bingung. Otakku masih mencerna situasi dan gerangan lelaki ini. Wajahnya mendamaikan namun menyesakkan perasaan. Siapa dia?

"Maira tak ingat apa yang jadi?" dahinya berkerut. Aku nampak air matanya yang bergenang sebelum dia mula menangis.

"Kenapa awak menangis ni? Apa yang jadi dengan saya sebenarnya?" kepala yang semakin berdenyut aku picit. 

"Maira accident. Sebab tu Maira tak ingat apa-apa. Dah dua hari" ujarnya satu persatu, penuh tertib. Air mata yang mengalir sejak tadi di lap dengan hujung lengan.

"Saya nak tidur. Kepala saya sakit" pintaku perlahan. Dia merendahkan katil dan membantu aku untuk berbaring. Sebelum terlelap, tangan kami berpegangan erat sehingga mataku kembali terpejam.

Didalam tidur aku bermimpi sedang berjalan di satu kawasan yang lapang yang tidak berpenghujung. Kaki aku langkah ke hadapan, cuma mencari kemanakah destinasi yang bakal aku sampai. Dalam perjalanan, tiba-tiba suara riang ketawa kanak-kanak bergema di segenap sudut. Aku berhenti seketika mencari punca suara dan ternampak seorang kanak-kanak lelaki yang berlari lari anak kearahku sebelum berpusing arah berlari ke arah bertentangan, memaksa aku mengikutinya.

HUMAIRAWhere stories live. Discover now