الـحـلـقـة الـتـاسـعـة

26K 833 252
                                    

اياك ان تظن ان الصمت نسيان..
فالأرض صامته ولكن!!
في جوفها الف بركان!!.
_____________________________________________

_ ليه عملتي كده يا "ليلى"، ليه عملتي عكس اللي قولتيه؟.

تمتمت بها" عزه" لصديقتها التي تجلس امامها شارده الذهن قبل ان تنتبه لها مردده بهدوء: انا معملتش حاجه يا "عزه"، انا عملت الصح اللي كان لازم اعمله من الأول..

تنهدت بأسى قبل ان تعاود تمتمتها بشفقه: بصي صحيح انا مكنتش مرتاحه للباشا دا من الأول، بس اللي قولتيه واللي عملتيه معاه خلاه يصعب عليا، يعني لو اي حد مكانه مكانش هيستحمل الأهانه دي، بس هو سكت، الواضح انه هو فعلاً بيحبك؟!.

ردت بشرود: اللي زيه ميعرفش يحب، وانا عملت اللي هو يستاهله، رديتله الأهانه بالأهانه، وكده بقينا متساويين!.

_ انتي راضيه عن اللي عملتيه؟.

نظرت لها بصمت، ماذا تجيب، فهي بذات نفسها لا تعلم ان كانت راضيه ام لا، حقاً لا تعلم...

تنهدت بثقل قبل ان تجيب: مش مهم ان كنت راضيه او لا، المهم اني عملت الصح، ودا كفايه، هو خرج من حياتي ومش هيدخلها تاني!.

زمت شفتيها بأسف لتربت على كف صديقتها متمتمه بحنو: ربنا يريح قلبك ياحبيبتي، ويكتبلك اللي فيه الخير، وان شاءالله "احمد" اللي قولتي عليه دا يكون راجل كويس ويتقي ربنا فيكي!!.

رددت بغير نفس: ان شاءلله!.

قاطع الفتاتين طرقات خفيفه على الباب، فنهضت "عزه" لتفتحه، وجدت العم "كريم" امامها، القى التحيه عليها ثم دخل متجهاً الى "ليلى"!.

جلس امامها قائلاً بابتسامة: عروستنا الحلوه عندي ليكي خبر!.

اغتصبت ابتسامه هادئه لتقول: خير يا عمي، في ايه؟.

هتف بسعاده: العريس جاي بكرا عشان يشوفك، ومش بس كده، دا عايز يعمل الخطوبه بكرا لو انتي معندكيش مانع، الواد مستعجل باينله!.

ضحك باخر جملته لتبتسم هي بمجامله لتهمهم بخواء: انا معنديش مانع ياعمي، طالما انت شايف ان دا صح فانا موافقه!.

ردد بحنو: ربنا يبارك فيكي يابنتي!.

ارتسمت ابتسامه باهته على شفتيها، لا تستطيع الابتسام ولا تستطيع ان تفرح بعد ما فعلته، حسناً هي لا تشعر بالأرتياح أبداً، بل تشعر بوغزه قويه بقلبها، تشعر بان شيئ سيئ سيحدث، شيئ سيغير مجرى حياتها، لكن كيف ومتى هذا ما لا تعلمه!!.
___________________________________________

_ هو انت بتحس؟.

_ قولتلك مفيش حاجه يعني مفيش حاجه، اسكت بقى هتفضحني..

_ انا جيت النهردا عشان اقولك رأيي!.

_ طـلـبـك مـرفـوض!.

لعنة أسيفحيث تعيش القصص. اكتشف الآن