الـحـلـقـة الـرابـعـة

34.5K 1.1K 156
                                    

مُعظم الأشياء حين تنكسر...
تصدر صوتاً مزعجاً يسمعه الجميع...
إلا القلب حين ينكسر..!
يصدر انيناً لا يشعر به إلا صاحبه...
___________________________________________

أســـــــــــيــــــــــــف!!.

انتفضت على فراشها وهي تصرخ بأسمه بخوف، نظرت حولها بانفاس متهدجه، وجدت كل شيئ كما كان، المنزل هادئ وهي نائمه بسلام، لتيقن ان هذا مجرد حلم، او كابوس مريع...

وضعت يدها على صدرها متنفسه الصعداء براحه كبيره متمتمه: الحمدلله يارب، الحمدلله انه مجرد حلم، بس.. بس دا معناه ايه. انا شوفت السفاح وكمان شوفت "أسيف" باشا، بس ليه كل دا، ومعناه ايه؟.

وضعت يديها على رأسها بحيره قائله: ياربي، ايه اللي بيحصل دا، معقول يكون الباشا واقع بمشكله، استر يارب، انا خايفه اوي، يارب الباشا يكون بخير..

نهضت عن فراشها لتمسك هاتفها بسرعه، هنت بالضغط على ازراره لكنها توقفت لتهتف بغيض: انتي بتعملي ايه ياهبله، عايزه تتصلي بمين، هو انتي عندك رقمه اصلاً..

تأففت بضجر: اووووووف، خلاص اهدي بقى، هو هييجي الصبح وهتطمني عليه..

حانت منها التفاته الى الساعه المعلقه على الحائط لتشهق بصدمه: يانهار مش فايت، الساعه 6 الصبح، والله حرام، انا منمتش ساعتين على بعض..

ضربت قدمها في الأرض لتهمهم بتبرم: منك لله يا ابن الجارحي، كله بسببك، منمتش بسببك، وشوفت السفاح بسببك، وشوفتك مقتول برضو بسببك، انتي اتجننتي خلاص يا"ليلى"، اتجننتي رسمي رسمي يعني، وصلت فيكي انك تكلمي نفسك زي المجانين، احيه عليكي!.

زفرت بقله حيله مسترسله: خلاص بطلي رغي بقى وجهزي نفسك حشان عندك شغل!.

جرت قدميها بملل الى خزانتها الصغيره مخرجه منها ثيابها، اتجهت الى الحمام لتتهيئ للذهاب الى عملها!!.
___________________________________________

انهى كوب قهوته الصباحيه ليأخذ مفاتيح سيارته ويتجهه الى الاسفل..

دلف داخل السياره وهم في تشغيل المحرك لكن قاطعه صوت رنين هاتفه، نظر الى الهاتف فوجد المتصل "سابين"!.

عقد حاجبيه باستغراب لاتصالها المفاجأ به، فهي لا تتصل الا اذا كان هناك مشكله..

فتح الخط ليردف بحذر: "سابين" هانم، خير في حاجه؟.

اتاه صوتها القلق: "أسيف" خرج من امبارح بالليل ولحد دلوقتي مرجعش، بتصل عليه مش بيرد وفي الآخر قفل الموبايل، انا خايفه عليه اوي يا "رامز"، اعمل حاجه ارجوك!.

طمئنها قائلاً: طب انتي اهدي بس وانا هتصرف، هو معندوش غير مكان واحد يروحله، هروح اشوف لو هو هناك واطمنك تمام!.

اغلق الخط معها وقام بتشغيل السياره وانطلق بها الى وجهته المحدده التي يوجد بها مديره، فهو متأكد نن وجوده هناك!..
___________________________________________

لعنة أسيفحيث تعيش القصص. اكتشف الآن