ليس كل ما يتمناه المرء يدركه..... و لكن الحياه تعطي قليلاً.... و تاخد كثيراً فهل يا ترا ماذا تاخد منا.....و ماذا تعطينا و لما.....2020/9/7 تاريخ تنزيل الفصل
نظرت إليه لدقيقه تستوعب حديثه الوقح معها و تحدثت بغضب لم تستطع السيطره عليه : انت قليل الادب !!
نيروز و هو يقرب وجهه منها و أشار بإصبعه السبابه بتحذير : لسانك يطول تاني ، قسما بالله اقطع لسانك و ارميه للكلاب اللي برا ، اوعي تنسي نفسك معايا ، لو كنت بسكت علي تخريفك الأول ، مش هسكت بعد كدا !!نظرت إليه و تحدثت بصوت منفعل : أنت ازاي أصلا تتكلم معايا كدا ، انت فاكر نفسك مين ده أنا ......
كانت علي وشك إكمال حديثها ، لكن قاطعها ذلك الصوت الذي ينادي بإسمها ، عندما ألتفت وجدت جنه و هي تقترب منها بخطوات ثابتة ، و هي كانت تبحث عن فهد للاطمئنان عليه ، لكن عندما رأت صديقتها غيرت وجهتها خاصتاً عندما وجدتها تقف مع نيروز ويظهر علي وجهه ، الإنفعال و الغضب !!
جنه بعدم تصديق : ليلا !!!
نظرت إليها تلك التي تدعي ليلا ، بينما عقد نيروز حاجبه بإستغراب ، و همس بالأسم بصوت هادئ لم يسمعه أحد ، و هو يقسم أنه لأول مرة في حياته يسمع ذلك الإسم ، ليس ليلي بل ليلا.......
ليلا و هي تنظر إلي جنه كأنها وجدت الملاذ : جنه !!
اقترب جنه منها سريعاً ، و عانقتها بقوه بادالتها ليلا العناق ، و هي تغمض أعينها ، و تحمد ربها انها رأتها أخيرا !!
و بعد مده ابتعدت عنها و تحدثت جنه بعدم تصديق و هي تمسك وجهها بين يديها هي لا تستوعب أنها أمامها : أنتي هنا بجد !!ليلا بمزاح و هي تضربها في كتفيها بخفه : لا بهزار ، مالك يا جنه أنا ليلا !!
جنه هي تنظر إليها و تحدثت : بس ازاي ، أنا عرفت انك سافرتي و سبتي مامتك !!
ليلا سريعاً : لا يا جنه أنا مسافرتش من اسكندريه اصلا ، أنا كنت موجوده هنا !!
جنه : بس ازاي ؟؟
ليلا : ازاي ده يطول شرحه ، بس انا جيت عشان اشوف سلا ، عرفت انها معاكي هنا ، عشان كدا جيت ، مافيش وقت لازم اكلمها عشان امشي !!
صاحت جنه بغضب هي تمسك كتفيها : هو إيه اللي بيحصل معاكوا أنتوا الاثنين ؟؟ سلا تختفي ست شهور و نفضل ندور عليها ، و لما ترجع ترجع و معاها كارثه ، في نفس الوقت انتي تختفي ، و ماحدش يعرف عنك حاجه ، و الدنيا مقلوبه عليكي ، انتي هربانه ، و دلوقتي بتقولي مافيش وقت ، هو أنا قاعده في فيلم اكشن !!ليلا هي تلوي فمها بعدم رضا و تحدثت بملل فقد تعودت علي أسلوب جنه ذلك ليس اول مره : هو ده وقته ، أنا عايزه اشوف سلا ، أنا عرفت انها هتتجوز من الجرائد والمجلات بتاعت النهارده ، و دخلت بسبب مروان لما شافني لولا كدا و ماحدش كان وافق ادخل !!
نظرت إليها جنه لبعض من الوقت ، و تنهد بقله حيله ، فيبدو انها غير قادره علي رؤيه فهد ، أشارت إليها بيديها و أردفت بصوت هادئ : اتفضلي !! لما نشوف اخرتها إيه معاكم !
أنت تقرأ
جُ1 بحر النسيان جُ2 قَيصر قَصرها
Romanceالماضي هل يُمحى؟! سؤال يعرف إجابته الجميع فـليته كان يُمحى لما وصلنا إلى ما نحن عليه الآن كُلًا منا يريد العودة بالزمن ليصلح أخطاء فعلها و ندم عليها و نتمنى مع كل لحظة فرصة محوها من صفحات حياتنا و لكن حتى إن أتت تلك الفرصة يبقى للماضي أثر على صف...