1- Angin Malam

3.1K 28 0
                                    


Hujan renyai yang tak berhenti dari petang tadi mendinginkan suasana malam itu. Angin sepoi-sepoi bahasa menerjah masuk kedalam bilik yang tidak ditutup tingkap itu. Mungkin sudah setahun tingkap itu tidak pernah ditutup, cuma langsir ditarik ditolak.

Reza masih tekun menghadap laptopnya, secawan americano yang dibuatnya sebentar tadi dibiarkan sepi di hujung meja. Sambil menyedut sepuntung rokok Liggett Ducat Purple Zoom yang sudah separuh, dia tersandar di kerusi keras di meja kerjanya itu.

Mailbox Gmail ditelitinya, satu persatu termasuk didalam spam folder. Just in-case terlepas e-mel penting katanya. Tapi ada e-mel penting yang ditunggu-tunggunya telah menjegah kedalam inbox.

"Fucking hell!" jeritnya kuat, memecahkan sunyi rumah itu.

Another failure getusnya dalam hati, tiga round interview yang Reza pergi minggu lepas gagal lagi. Kecewa, hampa dan rasa nak menyumpah semua ada dalam dirinya. Yang mana dia rasakan dia 90% pasti dapat kerja itu, namun seperti biasa masih gagal. Over-confident mungkin?

Yelah interview kemain susah, sampai tiga round, bila rasa dah dapat tapi terlepas pulak.

Dear Shah Reza,

We appreciate your interest in Finsberry Holdings and the time you've invested in applying for the Creative Manager opening. We ended up moving forward with our internal candidate, but we'd like to thank you for talking to our team and giving us the opportunity to learn about your skills and accomplishments.

We will be advertising more positions in the coming months. We hope you'll keep us in mind and we encourage you to apply again. We wish you good luck with your job search and professional future endeavors.

Best Regards,
Lisa

"Eh anjir kalau dah tau nak guna internal candidate buat apa kau panggil aku in the first place. buang masa, buang duit aku je bodohhh" jerit Reza kegeraman lagi.

Kecewa betul dia. Americano yang dibiarkan sepi dari tadi dihirup dengan geram, habis secawan sekali teguk. Angin dingin malam menusup masuk kedalam biliknya, Reza berasa sedikit kesejukan. Dia mengambil sweater didalam almari.

"Ahhh damn it, I hate this sweater...and its owner" Reza melempar sweater hitam yang baru diambilnya itu ke ceruk bilik. Dan mengambil sweater lain lalu disarungkannya.

Rumah flat dua bilik di tingkat empat berdeko ala boho-industrial itu menepati pepatah viral facebook 'luar flat dalam kondo'. Reza tinggal bersama rakan baiknya Faiz. Faiz bekerja pada waktu malam, jadi memang jarang berada dirumah kecuali off-day. Reza melabuhkan punggungnya di kerusi di balkoni rumah sewanya itu. Sepuntung rokok dinyalakan lagi, sambil membelek telefonnya.

Instagram stalk mode-nya discroll secara rambang, satu persatu post rakannya di Instagram diperhati.

Anis beli kereta Mazda baru, merah makngah nice!

Hafiz dah beli rumah kedua, landed dekat Bangsar. Wow, Kayangan much!

Erina stacking up her duck tower. Nak lawan tinggi KL Tower ke tu sis?

Haii..Taufiq makan besar nampak..oh baru naik pangkat.

Fara tengah posing dengan beg Chanel depan butik LV..hurmmm..

Johan posing depan BMW hitam, maybe mamat ni dah success dengan MLM dia tak pon jual Coway kot.

Reza terhenti seketika ada satu post di feednya yang menarik perhatiannya, rokok ditangannya disedut dalam-dalam. Senyuman terukir diwajahnya.

"Oh well now kau dah dah dapat baby ,after these years..oh wait, babies. Comel, tembam" bisik Reza sendirian.

"Should I congrats them? yeah, maybe I should"

Tulis padam, tulis padam, tulis padam. Ulang sampai 10 minit. Entah apa yang kusut dalam fikirannya. Mungkin juga dia overthink!

"Nahh, aku wish dari jauh je lah, you're in good place now. Angin malam sampaikan salam tahniah aku untuk dia, juga salam rindu yang terdalam.. Aku happy untuk kau Jaz"

.....

Take Care, RezaWhere stories live. Discover now