BAB 4

264 19 3
                                    


Hari-hariku bermula seperti biasa bangun pagi hanya untuk ke sekolah. Aku sudah bosan dengan hidup sebegini. Apabila aku bangun tiada siapa yang akan menyapaku, menciumku, menyediakan sarapan pagi. Hidup aku terlalu sunyi tanpa kasih-sayang mama dan papa. Dari kecil aku,along dan angah tidak pernah mendapat kasih sayang yang cukup daripada mereka. Oleh sebab itulah along dan angah tidak pernah abaikan aku kerana mereka faham apa yang aku rasa.vRupanya bagi mama dan papa duit adalah segala-galanya lebih penting daripada anak-anak mereka. Aku menarik nafas sedalam-dalamnya lalu aku mencapai tuala di dalam almari dan terus menuju ke bilik mandi.

*****

Emir sedang melangkah menuju ke bilik guru untuk meletakkan buku rekod disiplin pelajar-pelajar memandangkan hari ini hari Isnin. Itulah susahnya jadi ketua pengawas ni. Dalam tidak sedar,Emir mengeluh.

Setiba di meja Sr. Reimy iaitu guru disiplin merangkap guru pengawas sekolah untuk meletakkan kertas. Emir lalu disapa oleh guru tingkatannya Sr. Rashid.

"Emir, I want you to tell all form 5 students to come this afternoon. There are sports exercises for every team. I will pass the letter to Mdm. Rania to hand it to you. You do as we always do.

"Okay sir" ujar Emir tersenyum dengan cikgu aje dia senyum, dengan orang lain kirim salamlah.

"Okay, then you can go back to the classroom" ucap cikgu seraya berlalu pergi ke mejanya. Farhan hanya mengangguk.

Tiba-tiba di luar bilik guru Emir ternampak Fara di tepi balkoni sedang menunggu Aamiena berjumpa dengan guru.

"Faradina Inani!" Dengan panggilan yang kuat.

Aku terkejut dengan suara yang sangat tegas memanggil nama penuh aku. Lalu aku memusing badanku lalu mempamirkan muka panikku.

"Yes?" tanyaku dengan cemas.

"I want you to come this evening to school" ujar Emir dengan tegas.

"For what" tanyaku kehairanan

"This afternoon there is a sports exercise. Please tell the students in your class.

"Okay" jawabku sepatah

"It starts at 3 p.m but I want you to come before 3 p.m. okay?

"Okay" jawabku tanpa bantahana

Emir beransur pergi dengan senyuman sinisnya itu. Senyuman sinisnya itu membuatkan aku berasa sesuatu yang tidak kena dengannya. Hmm.. Lalu Aamiena datang menghampiriku.

"Ouww.. dating yer" usik Aamiena

"Tak Ada la" jawabku selamba

Elleh!, seronok la tu" usiknya lagi

"Eh kau ni! jom la masuk kelas nanti madam marah pula" aku mengubah topik supaya Aamiena tidak mengusikku.

*****

"Macam mana? Ada jumpa dia tak?" Soal Faaeq kepada Emir.

"Don't worry, aku dah plan cantik dah" jawab Emir dengan belagaknya.

KRING !! KRING !!

waktu rehat sudah tiba ,aku Aamiena seperti biasa pergi ke perpustakaan untuk belajar. Harap-harap tak jumpa mamat tu lah. Hmm.. kalau jumpa pun tak pa hahaha Haishh.. gedik betul kau, Fara..

"Wei, pujaan hati kau sampai la" bisik Aamiena kepadaku dengan sangat teruja. Amboi! aku yang suka ke dia ni?

"Shh..." jawabku sambil memerhatikan orang supaya tidak didengari sesiapa 

"Tengok la puas-puas" usik Aamiena

Aku mengecilkan mata memandang Aamiena

*****

"Weh, budak tu ada dekat sini la" kata Khairy kepada Emir

"Shh..." Sambil tersenyum sinis

"Ookay.." ujar Faaeq

Sewaktu kami hendak pulang ke kelas. Emir, Faaeq dan Khairy juga hendak keluar dari perpustakaan. Kami mempercepatkan langkah ke kelas supaya tidak dimarahi oleh pengawas. Tiba-tiba namaku dipanggil dengan kuat. Malu tu tak tahu nak cakap macam mana. Ergg!!!

"Faradina Inani !" Emir memanggil dengan kuat

Aku menghentikan langkahku, lalu aku memusingkan badan ke arahnya. Emir menghampiriku dan berhenti betul-betul dihadapan ku. Aamiena masih setia menunggu disebelah ku.

"Aamiena, you can go to the class" ujarnya kepada aku

"Fara, take that trash and throw it" ujarnya kepada aku

Aku mencari sampah yang dikatakan olehnya. Tengok -tengok betul la sampah aku terkeluar dari pocket aku. "Aduhhh!"

"This is your second warning, you waste a lot of time evenly. Once again I see you repeat this mistake I will not hesitate to write your name in this disciplinary record book. Understand?" Emir memberi amaran dengan sangat tegas. Aku berasa nak menangis ja dekat situ. Suaranya boleh pecah gegendang telinga aku.

"Okay, I'm sorry" ujarku dengan suara yang ketakutan.

"You can go to the class" ujar Emir tanpa Rasa kasihan 

*****

"Why?" Tanya Faaeq

"Nanti la aku cerita, jom la" jawab Emir dengan malasnaya.

.....





struggleWhere stories live. Discover now