BAB 27

170 11 0
                                    

Aku mengikut langkah kaki yang membawaku. Sedar - sedar saja, aku dah berdiri di tepi sebuah kolam renang tertutup yang luas dan panjang. Ada beberapa papan anjal daripada beberapa ketinggian terletak di hujung kolam. Aku hanya berdiam dan air tenang beralun menghiasi pandangan membuatkan otakku kembali berfungsi dan aku mula menganalisi apa yang terjadi dalam hidup aku ini.

Emir ada di sini. Emir tahu Fara berada di kolam renang untuk menenangkan fikiran.

" Kenapa sekarang, Ya Allah? kenapa kami perlu bertemu lagi? 5 tahun aku cuba untuk lupakan segalanya. Aku tak mahu berdepan dengannya selepas apa yang terjadi" luah hatiku kepada kolam yang tenang itu

Telingaku menangkap bunyi tapak kaki yang melangkah ke arahku. Aku menoleh ke belakang untuk melihat siapa gerangannya.

Emir..

" Aduh ! apa lagi yang dia nak ni? tahu saja kemana aku pergi !!" bebel hatiku

" Fara, now you feel better?"soal Emir dengan kedua - dua tangannya ke dalam poket seluarnya

Hanya kami berdua dengan pertempuran empat mata.

Aku hanya menjelingnya dan terus masuk ke dalam. Automatik raut wajah Emir bertukar tanpa senyuman.

*****

Di sebuah tasik yang sangat indah dan tenang membuatkan aku terpukau dengan keindahannya di situ. Aku duduk di sebuah bangku di bawah pohon yang redup dan berhadapan dengan tasik itu untuk menenangkan fikiranku. Sudah hampir seminggu selepas kejadian itu aku sentiasa berseorangan dan tidak mahu bercakap dengan sesiapa pun termasuklah along dan Aamiena. Mereka faham dengan situasi aku, mereka tidak mendesak aku. Dalam seminggu ini, pelbagai pelajaran aku berlajar daripada berdiam diri. Berdiam itu lebih baik dan lebih tenang.

" Assalamualaikum" Emir datang menyapaku

Sepanjang tempoh aku berdiam diri ini. Emir tidak pernah berhenti menegurku walaupun aku tidak bercakap tetapi dia tetap bercakap denganku tanpa putus asa.

" Tak jawab dosa tau !" terang Emir

" Eh Emir !! awak ni memang suka stalk orang ke?" bengangku

Lalu Emir tersenyum

" Saya rindu suara awak" jujur Emir

" kenapa ye, dekat mana - mana je saya ada, pasti awak ada ! saya rimas la !!"ujarku serius

" Mybe that can be said jodoh" kata Emir selamba dengan senyuman manisnya itu

Aku hanya menjelingngnya lalu aku mahu pergi dari situ . Tiba - tiba kepalaku berasa sakit.

" Eh ! wak okay tak ni?"tanya Emir dengan cemas

Lalu aku kembali duduk untuk mengurangkan sakit kepalaku

" Nah ! minum sikit" Emir menghulurkan mineral

" Fara, look.. Saya tahu awak tak suka dengan orang sekeliling awak especially saya kan. Saya tahu !.Tapi at least boleh tak awak bagi peluang dekat saya untuk betul - betul kawan dengan awak dan tebus semua kesalahan saya yang dahulu. Saya betul - betul minta maaf. Saya ikhlas nak kawan dengan awak. " Ujar Emir dengan penuh keikhlasan.

" Tengokla macam mana !" ujarku selamba

" You mean yes?"tanya Emir

Lalu aku memandangnya dengan senyuman buat pertama kalinya

" Okay" jawabku ringkas dngan senyuman itu

Emir kelihatan sangat gembira dengan jawapan Fara dan extra senyuman yang tidak pernah di lihat olehnya sebelum ini. Emir sangat bersyukur apa yang  di tunggu- tunggu olehnya sudah dimakbulkan oleh Allah.

......

struggleWhere stories live. Discover now