BAB 5

258 20 1
                                    


" Haish , asal suruh aku datang awal macam ni ?dah la panas " merungutku , tanpa disedari Emir dibelakangku .

" Ermm ..Ermm.. "

Aku tergamam dengan penampilan Emir pada petang ini , yang berseluar track dan bajunya ala hipster seperti model bola sepak . hahaha ..

" Fara .. " meleret panggilan Emir  .

" Yer .. " sahutku

 " Alang-alang awak sampai awal , boleh tolong saya tak ? " soal Emir dengan penuh kelembutan .

" Tolong apa ? "

" Tolong kutip sampah di padang ini , nampak kotor kan ? , boleh tak ?  ' sambil tersenyum sinis '

" Ohh ini lah maksud senyum dia pada waktu pagi tadi , patutla suruh aku datang awal " bebelku di dalam hati .

" Boleh tak ? " Emir mula mengeluarkan suara yang tegas itu .

" Baiklah , " jawabku tanpa bantahan .


Apabila aku terpandangnya di astaka , dia hanya ketawa kepadaku. Nasib baik lelaki pujaan aku, kalau tak, dah lama aku baling sampah ni dekat muka dia.

***

Setelah jarum jam menunjukkan tepat 3 petang, semua murid tingkatan 5 hadir ke padang untuk latihan sukan.

     "Beb ! Awal sampai" Aamiena menyapa aku dari belakang

     "Hmm.." jawabku dengan malas

     "Amboi !! Belum buat apa ii lagi dah penat? " Tanya Aamiena kehairanan

     "Aku balik dulu la, aku dah bagitahu Emir a.k.a ketua pengawas kita tu"

     "Eh ! " Aamiena kehairanan

     "Balik nanti aku cerita la. Bye.." lalu aku beransur pergi.

     "Pelik betul Fara ni" runsing Aamiena memikirkan kelakuan kawannya itu.

***

"Apa hal pula mamat tu senyum seorang - seorang? Gila ke? Tanya Faaeq berbisik kepada Khairy.

"Entah" jawab Khairy juga kehairanan

"Emir, asal senyum sorang-sorang macam tak betul dah aku tengok kau ni" Tanya Faaeq kehairanan.

"Puas hati aku ! " Jawab Emir selamba

Faaeq dan Khairy memandang antara satu sama lain.

"Asal doo? " Khairy kehairanan dengan sikap Emir

"Seperti yang kita rancang sudah pun dilaksanakan" dengan bangganya Emir memberitahu sahabatnya.

"Series la? " Faaeq terkejut mendengar apa yang dikatakan oleh Emir.

Faaeq dan Khairy berasa ada sesuatu yang tak kena dengan Emir tentang Faradina.

***

Khairy berasa pelik dengan kelakuan Emir pada petang tadi. Dia terlalu beria untuk mengenakan Faradina. Tiba - tiba, telefon bimbitnya berbunyi.

"Faaeq"

Dia terus menjawab panggilan dari Faaeq kerana sudah lama dia mahu menceritakan tentang ini.

"Khair ! " Panggilan yang amat cemas dari Faaeq

"Ye bro, aku tahu apa yang kau nak ceritakan kepada aku " jawab Khairy dengan selamba

"Kau tak rasa pelik ka dengan kelakuan Emir sekarang? " Tanya Faaeq kehairanan

"Yes, dia pelik ! Takkan dia jatuh cinta dengan Fara" Ujar Khairy dengan terkejut

"Itu memang tak mungkin, kalau dia jatuh cinta, dia takkan nak kenakan Fara macam - macam" Jawab Faaeq

"Ataupun dia berdendam" tekaan Khairy

"Tak mungkin. Sebab Emir bukan jenis berdendam" Jawab Faaeq dengan yakin

"Macam ni la, nanti kita tanya dia" tenang Khairy menjawanya

"Itulah, serabut kepala aku je.. okay jumpa esok." Jawab Faaeq.

.....

struggleWhere stories live. Discover now