BEBERAPA MINGGU KEMUDIAN...Suasana yang dingin dan sepi itu dapat menyenangkan para pekerja fokus bekerja tanpa suara yang menggangu. Beberapa minit kemudian semua sedang leka menyiapkan tugasan, kedengaran tapak kasut beberapa orang memasuki pejabat itu.
"Siapa Arman Marzuki bin Manaf ?"suara yang mengejutkan para pekerja dan semua memandang ke arah anggota-anggota polis itu.Tidak lama kemudian, Puan Adeeba menghampiri anggota polis itu dan menunjukkan bilik Arman.
"Arman Marzuki bin Manaf ! Anda ditahan kerana pecah amanah" kata seorang anggota polis di situ.
Arman yang sedang mengira duit sambil menyilang kaki di atas meja itu terkejut apabila mendengar itu, terus dia melemparkan duit itu dan cuba melarikan diri tetapi sempat di tahan oleh dua anggota polis itu. Puan Adeeba tersenyum lebar kepada Arman.
"Tak guna kau !!" Jerit Arman yang sudah digari itu
"Bubbye.... Semoga bahagia duduk rumah baru ye !"Sindir Puan Adeeba
*****
Emir kembali seperti dulu yang hanya menghabiskan masanya dengan termenung dan mencari orang yang dia cintai.
"Emir!! Kau kenapa ni? okay tak? dah lama kau tak macam ada apa-apa ke ni? "Soal Faris bertalu- talu
"Faris adik kau okay tak?" Tanya Emir kerisauan
"Sejak-sejak aku dah kahwin ni, aku jarang sikit jumpa Fara. Kenapa? jujur Faris
"Ouww...."Emir kembali termenung
"Kenapa?"Tanya Faris kehairanan
"Dah nak dekat sebulan aku tak jumpa Fara. Aku call dia tak angkat aku cari dekat cafe, office semua dia tak ada!! Fara dah tak nak jumpa aku, ris!"Rintih Emir
"laa....yeke? maaf bro aku tak tahu,...Tak apa,aku akan tolong kau! Balik nanti aku tanya Fara ye!" Pujuk Faris
*****
Kesibukan bekerja membuatkan aku lebih bahagia daripada memikirkan masalah-masalah dunia yang tak pernah habis ni. Sepanjang hari aku sibuk dengan kerja pagi aku akan ke office dan petang ke cafe. Manakala, apabila malam aku jarang tidur di rumah family. Sejak along dah berkahwin aku lebih suka tinggal sendirian di rumah belakang cafe aku ini. Aku hidup seperti berseorangan di dunia ini kerana ke mana-mana pun aku pergi pasti sendirian. Aamiena pun sudah nak kahwin dan kami jarang sudah untuk berjumpa.. Semakin lama aku seperti ini, semakin hilang Emir dalam fikiranku... Walaupun aku berjaya mengelak semua itu apabila di hadapan orang tetapi aku tidak mampu mengelak semua itu dari pemikiraan dan hati apabila bersendirian. Hidup aku berasa sunyi daripada dahulu. Hidup aku memang tidak seindah orang lain. tak pernah merasa kemeriahan hidup. Tetapi kali ini sunyi itu sangat lain. Maybe, semua yang aku sayang sudah kahwin. So, aku tak dapat menjadi seperti dulu.
TUT!! TUT!! Telefonku berbunyi
'mama'
"Assalamualaikum adik..." Puan Adeeba bertutur dengan lembut
"waalaikumsalam, ye? Kenapa ma?" soalku
"Adik free tak malam ni?" tanya Puan Adeeba
"Insyallah free, kenapa?" soalku kehairanan
"mama nak masak malam ni, mama cadang nak makan satu keluarga along dengn kak ngah pun ada. Adik balik ye!" ujar Puan Adeeba
"Hmm..Insyallah" ujarku pelik dengan mama lalu aku memutuskan panggilan.
*****
Sedang sibuk Puan Adeeba memilih barang dapur untuk masak makan malam. Tiba -tiba Emir menyapa Puan Adeeba.
YOU ARE READING
struggle
RomanceCinta perlu diperjuangkan. Mengikhlaskannya menjadi yang halal buatmu . Namun memperjuangkan cinta bukan hal yang mudah. Terkadang kamu akan merasa lelah sehingga kamu berasa ingin menyerah. Terkadang kamu merasa perjuangan cinta hanya berakhir sia...