Bab 11

10K 570 26
                                    

"ASSALAMUALAIKUM!"

Lya dan Airil masuk ke dalam wad. Mereka yang ada kat situ menjawab salam Lya.

Bulat mata Lya pandang bayi Eza yang baru je lahir beberapa jam tadi.

"Wah! Nak pegang." Teruja Lya melihat bayi tersebut.

"Kalau iya pun, salam lah emak dulu."

Lya tersengih mendengar perlian emaknya. Airil menggeleng kepala dengan sikap si isteri.

"Sorry mak. Forgot."

"Banyaklah forgot-forgot." Menggeleng Puan Asz dengan kenakalan anak sulungnya itu.

Airil salam Puan Asz dan Encik Edy. Kemudian, dia berjabat tangan dengan suami Eza, Ilman dan adik bongsu Lya, Syaf.

Lya pun ikut suami dia. Dia salam emak dan ayah. Dengan Ilman dia tunduk sambil senyum je. Sampai dekat Syaf, terus dipeluk tubuh adik lelakinya itu.

"Syaf! Rindu kat kau. Lama kau tak balik jumpa aku. Aku kahwin pun kau tak datang!"

Jerit Lya. Dipeluknya Syaf sampai naik rimas. Ditepuk-tepuk tubuh kakaknya minta dilepaskan. Lya sengih dan lepaskan pelukan.

"Abang Ril. Tengok sikit kakak ni. Dah macam beruk." Selamba Syaf mengutuk.

Lya yang tersengih terus cemberut muka. Semua ketawa dengan telatah Lya.

"Lya. Sini. Syaf tu baru balik U. Jangan kacau dia." Lya menurut. Dia berdiri kat tepi Airil dan peluk lengan suaminya.

"Watak utama hari ni Eza ye. Bukan Syaf." Tegur Eza dengan muka tak puas hati bila dia diabaikan. Dah lah baru lepas beranak.

Lya senyum senget. Dia mendekati katil Eza. Bayi yang tidur kat lengan Eza dipandang.

"Weyh. Muka dia macam aku lah. Tengok, suci macam aku."

"Geli lah kau kak. Tang mananya muka kau. Muka aku lah. Kalau dia muka kau, maksudnya budak ni tak akan laku sebab kau mana pernah laku." Balasan Syaf mendapat jelingan Lya.

"Pernah kena pukul?" Tajam pandangan Lya pada adiknya itu. Minta kena hempuk betul. Syaf jelir lidah.

"Bila kau boleh pantang kat rumah?" Soal Lya pada Eza.

Eza pandang Ilman.

"Abang. Bila sayang boleh balik?"

Ilman berfikir sebentar.

"Doktor kata esok atau lusa. Malam ni abang balik rumah kejap, ambik baju sayang. Okey?" Ilman usap kepala Eza yang dilitupi tudung sarung. Semua yang melihat tersenyum senang dengan kemesraan Eza dan Ilman.

Lya tengok sambil tersengih-sengih.

"Sweet kan Ilman tu? Untung Eza dapat Ilman." Ujar Lya perlahan sambil pandang pasangan yang baru dikurniakan bayi lelaki itu.

Tersentak sekejap Airil mendengar.

Lya pandang Airil. Baru perasan yang Airil pandang Lya tajam. Seriau pulak rasa Lya.

"Kenapa?" Soal Lya tanpa rasa bersalah.

"Untung dapat Ilman. Habis kau tu, tak untung dapat aku? Aku tahu lah aku ni tak sweet macam Ilman." Mendatar saje nada suara Airil.

Lya senyum senget. Suami kita cemburu ke? Pencapaian terbaru ni. Dia abaikan Airil. Nantilah dia pujuk Airil. Dia nak tengok macam mana Airil cemburu.

••••

MENYESAL. Lepas balik dari wad, Lya dan suami singgah rumah keluarga Airil dan bermalam kat sana sehari dua.

Lagipun, hari ni Encik Aziz, ayah Airil balik hari ni. Encik Aziz selalunya sibuk, memang jarang ada kat rumah.

Jadi, bila dia balik rumah, diorang bercadang nak tidur kat sana. Sebab Lya tahu, Airil mesti rindu dengan keluarga dia walaupun dia tak cakap. Dia kan anak tunggal dan satu-satunya anak dalam keluarga tu.

Tapi, Lya ada masalah. Lepas kes dia puji Ilman tu, Airil langsung tak nak cakap dengan dia. Bila tanya, dia hanya angguk dan geleng je.

Lepas solat Isyak, Airil lipat sejadah dan simpan. Lepas tu, dia baring atas katil dan main telefon.

Lya tercegat kat depan katil lepas siap gantung telekung. Tengah cari idea nak pujuk Airil.

"Awak. Awak marah ke saya puji Ilman tu?" Soal Lya terus. Tak boleh tahan lama-lama bila Airil tak cakap dengan dia.

Airil tak balas. Pandang pun tidak. Lya gigit bibir.

Nafas panjang ditarik lalu dihela perlahan.

Lya mendekati Airil dan letakkan kepala pada bahu Airil. Airil langsung tak menolak.

"Awak cemburu ke saya puji dia? Awak janganlah cemburu. Awak lah satu-satu nya yang saya paling sayang even awak ni memang susah nak bersweet dengan saya." Pujuk Lya dengan suara lembut.

Kali ni dia boleh dengar Airil mengeluh. Lya angkat kepala dan pandang Airil. Airil mengelak daripada pandang Lya.

"Aku cemburu. Memang pun. Tapi aku tak jauhkan diri pasal tu. Aku cuma... Terfikir."

Kali ni Airil angkat muka dan pandang Lya.

"Satu hari nanti, kau akan tinggalkan aku ke? Kau akan bosan dengan aku? Aku kan tak sweet. Aku..." Airil pegang sebelah tangan Lya.

"Takut."

Kata-kata Airil buatkan Lya tersentak. Mereka diam sekejap.

Lya kemudian pegang sebelah pipi Airil. Dia senyum lebar.

"Tak akan. Saya sayang awak. Jadi saya tak akan tinggalkan awak. Even awak ni memang membosankan. Yang penting saya tetap tahu yang awak sayang saya."

Airil pandang Lya. Dia senyum nipis dan angguk puas hati dengan jawapan Lya.

Dia peluk Lya dan baringkan mereka berdua.

"Aku memang tak sweet ke?"

"Ha?"

Terkejut sekejap Lya bila dapat soalan macam tu dari Airil.

"Takde apalah." Ujar Airil. Malu pulak bila tiba-tiba tanya macam tu.

Lya sengih panjang. Dia pandang Airil yang tengah pejam mata dengan sengihan yang tak dapat disembunyikan lagi.

"Awak cemburu ni. Tak sangka yang awak ni tahu nak cemburu dengan saya."

"Tidur Lya." Arahan Airil langsung Lya abaikan.

"Alala... Awak malu ke? Okey-okey. Awak sweet lah tapi dengan cara awak sendiri." Balasan Lya tu buatkan Airil buka mata.

"Tidur." Lya mencebik. Lagi-lagi nak mengarah.

Dia pusing dari menghadap Airil dan lelapkan mata. Tiba-tiba terasa lingkaran di pinggangnya.

"Kau isteri aku, bukan Ilman."

"Eh?"

Cemburu tahap lain ni si Airil. Pelik tapi tetap sweet. Hehe

Kisses (Love You!)✅Where stories live. Discover now