🥀 19 - Maisara 🥀

29 5 3
                                    

🥀

"SHE'S such a nice friend." Hidayah berkata.

Daniel yang sedang membuka kotnya memandang Hidayah. Dia menyangkutkan kotnya pada kerusi. Rasa panas pulak sebab tadi duduk kat taman dengan panas teriknya. Nasib baik ada pokok besar di tempat yang mereka duduk tadi. Redup sikit.

Baju kemeja bercorak bunga-bunga dikemaskan. Seperti ingin bercuti ke Hawaii gamaknya. Dengan seluar slack berwarna biru muda. Kadangkala dia stay je kat hospital even waktu kerja pun dah habis macam orang takde rumah. Memang patut la Hidayah kata dia macam fancy homeless. Takde ciri-ciri doktor langsung.

"Yeah dia memang sahabat yang baik. Saya kenal dia dari kecik lagi." Daniel memberitahu.

"Really?" Hidayah kelihatan seperti tak percaya. Tapi boleh agak la yang diorang berdua dah kenal lama. Rapat gila macam adik-beradik. Mula-mula Hidayah fikirkan yang Daniel dan Nurin tu pasangan kekasih. Siap bawakkan makanan sekali. Tak ke sweet tu.

Daniel menganggukkan kepala. "Macam yang awak tengok, dia tu suka main terjah. Ikut suka hati dia je. It's like the rule is not apply to her." Daniel berkata tentang perangai Nurin yang selamba.

"It's fun to be her," ucap Hidayah perlahan.

Daniel mengherotkan bibirnya. Dia berjalan mendekati Hidayah yang sedang duduk di atas kerusi. Lalu duduk mencangkung di hadapan Hidayah.

"Nurin is Nurin. You is you. She may be fun and easy going person but that's her. Her speciality doesn't have to be yours. You have to find your own speciality," kata Daniel, memberi semangat pada Hidayah.

"My speciality is push people away," jawab Hidayah.

Daniel hanya tersenyum. "Awak buat macam tu sebab awak takut kalau awak sakitkan orang lain. Awak macam, 'I don't want to hurt anyone around me so I rather to be a alone.' And that's it. Awak pilih untuk hidup sendirian, jauhkan diri dari keluarga awak. Awak mungkin fikir itu adalah keputusan yang baik tapi Dayah, keputusan yang awak pilih tu buatkan awak sendiri yang rasa sakit." Daniel berkata panjang lebar.

Mata Hidayah kelihatan berkaca.

"Niat awak baik tapi mungkin dah tiba masanya untuk awak lepaskan beban tu."

🥀

HIDAYAH terkebil-kebil memandang siling yang berwarna putih. Bosan pulak rasanya. Nak dengar lagu pun tak dapat sebab handphone tak boleh bawak masuk dalam wad. Nak menulis nota pun sama jugak. Tak boleh nak bawak pen atau pensel. Risau kalau ada pesakit guna untuk cederakan diri.

Kata-kata Daniel semalam masih berlegar-legar dalam kepala. Mungkin Daniel betul. Beban itu harus dilepaskan.

Dia menoleh ke arah sekeliling. Terasa sunyi. Mungkin baru pukul 7 pagi. Entahlah. Bila berada dalam wad ni, Hidayah seperti kehilangan pengetahuan perihal waktu dan hari.

Kalau nak tengok jam, kena pergi ke meja kaunter di hadapan. Dalam wad ni mana ada tergantung sebarang jam pada dinding. Risau pesakit guna untuk mencederakan diri sendiri agaknya.

"Kau yang baru masuk wad minggu ni kan," tegur seseorang yang tiba-tiba muncul. Dengan selamba, orang itu duduk di atas kerusi bersebelahan dengan katil Hidayah.

Kebosanan : HidayahWhere stories live. Discover now