🌧️
SKRIN tv hanya dipandang sepi. Filem yang ditayangkan itu kelihatan menarik tapi dirinya seolah tidak berada di situ. Tubuhnya duduk kaku di atas sofa, tapi fikirannya melayang-melayang. Handphone yang berada di dalam genggamannya kelihatan bercahaya. Dia hanya membuka aplikasi WhatsApp tanpa berniat hendak menekan butang off di bahagian tepi handphone.
Telefon Hidayah tak dapat, WhatsApp pun tak balas. Hidayah benar-benar ingin melupakan dirinya ke ? Adakah Hidayah memaknakan kata-katanya dulu ? Benarkah Hidayah ? Inikah jalan yang kau pilih ?
Taufiq menyandarkan kepalanya pada sofa itu. Memandang siling yang mempunyai lampu chandelier sederhana besar. Kelihatan bersih pula lampu tu. Sewaktu dia mula-mula datang ke sini, lampu itu kelihatan agak kotor. Mungkin tiada siapa ingin mencuci lampu itu. Kali ni nampak bersih pula.
"Fiq, abah ajak makan tengahari sama-sama," panggil Nazrul sambil menepuk bahu Taufiq.
Taufiq mengangkat kepalanya. Kenapa Nazrul dengan Nazira ada kat rumah pula ni. Dia mengerutkan dahi. Eh kejap. Hari ni hari Sabtu kan. Memang la diorang berdua ada kat rumah. Dia je yang bekerja ketika hari minggu. Pukul 2 lebih nanti baru dia keluar kerja.
"It's okay. Fiq tak lapar," balasnya perlahan. Perutnya memang tak terasa lapar langsung. Mungkin sebab dia dah brunch tadi. Yeahh... waktu keluarganya bersarapan, dia masih sedap terbaring atas katil. Waktu nak dekat tengahari baru dia pergi ke dapur dan makan.
"Are you avoiding us ?" soal Nazrul dengan mimik wajah yang serius.
"Tak la."
Nazrul melabuhkan punggung di sofa bersebelahan dengan Taufiq. "Sejak Fiq tinggal kat sini, Fiq jarang betul berbual dengan kitaorang."
Taufiq mengerutkan dahi. "Fiq biasa je. Kat rumah mak pun Fiq jarang berbual dengan mak dan kak Dina," balasnya dengan nada suara biasa-biasa. Memang itu kenyataannya.
Nazrul melepaskan keluhan kasar. Dia sendiri kurang tahu bagaimana kehidupan Taufiq. Dia memang tak pernah ambil tahu langsung. Sejak mak dan abah mereka bercerai, mak mereka mengambil hak penjagaan ke atas Taufiq dan Madina manakala abahnya menjaga dia dan Nazira. Sejak dari itu, dia jarang benar bertemu dengan Taufiq dan Madina.
Terutama sekali Taufiq. Sekurang-kurangnya Madina ada datang ke rumah abahnya ketika cuti. Okey dia faham. Taufiq bukannya ada kenderaan untuk datang ke rumah abahnya. Sepatutnya dia sebagai seorang abang, harus datang bertemu dengan Taufiq. Melawat Taufiq sekali-sekala.
"Tak kan tak pernah makan sekali dengan mak and Dina ?"
Taufiq menggelengkan kepala. "Kak Dina selalu lepak dengan kawan lepas habis kelas. Kalau dia balik awal pun, time makan, dia selalu masak untuk diri dia sendiri. Mak pulak selalu balik lewat."
Nazrul terkedu.
Memang padan la Taufiq selalu bersendirian bila kat rumah abahnya ni. Di rumah maknya juga dia memang bersendirian.
"Sekarang ni Fiq kat rumah abah. Kesian abah, Fiq macam nak jauhkan diri dari abah je," ujar Nazrul, seakan ingin memujuk Taufiq untuk berbaik dengan abahnya.
"Siapa jauhkan diri dari siapa ? Fiq atau abah ?" balas Taufiq.
"Fiq..."
YOU ARE READING
Kebosanan : Hidayah
RomanceManusia itu, punya sifat yang ingin disayangi dan menyayangi. Tapi berbeza bagi Hidayah. Dia lebih memilih untuk hidup bersendirian. Baginya, kesepian itu indah. Keindahan yang sangat kelam. Dia memihak untuk berada dalam dunianya sendiri. Manakala...