35

25 3 10
                                    

Yang Terindah - Dakmie ( ost I'm not single )

🥀🌧️

"EH housemate. Buat apa kat sini ? Dating dengan si mangkuk ayun ke ?" sapa Nurin selamba. Dia sedang duduk di atas batu sambil merendam kaki ke dalam sungai. Tadi dia menolong abah Daniel menangkap ikan di kolam berdekatan dengan sungai tu.

"Aku yang kacak ni kau panggil mangkuk ayun ?" tanya Daniel, geram.

"Mangkuk ayun, meh tolong abah tarik batang pancing ni." Abahnya yang sedang bertungkus-lumus menarik batang pancing itu turut memanggil Daniel dengan panggilan yang sama. Seakan setuju saja Nurin memanggil anak lelakinya begitu.

"Abah pun sama." Bahunya jatuh. Dengan Nurin memang rasa sakit hati tapi takkan la dia nak sakit hati dengan abahnya. Terasa macam anak derhaka pula.

Hidayah di sebelah sudah mengekek ketawa. Dia menolak tubuh Daniel ke arah abahnya.

"Pergi la tolong abah awak tu. Tercegat lagi kat sini buat apa."

Daniel mempamerkan wajah sedihnya. "Abah saya panggil saya mangkuk ayun," adunya.

"Ah kau, ngada nak mengadu kat Dayah buat apa. Tak gentleman langsung. Dayah, mehh sini duduk sebelah aku." Nurin bersuara. Dia menepuk batu, mengajak Hidayah duduk di sebelahnya.

Hidayah menghayun langkah ke arah Nurin. Dia duduk bersebelahan dengan Nurin yang enak merendam kaki. Seluar jeans hitamnya disinsingkan hingga ke paras lutut.

"Nurin, nak mandi tak. Dah alang-alang ada kat sini," ujar Wafiy yang berdiri di atas batu. Bersedia untuk terjun.

"Kepala mangkuk kau. Baju aku basah nanti aku nak balik pakai apa sengal."

"Tak perlu risau la pasal baju. Boleh je pinjam baju Ella," celah abah Daniel yang masih lagi berada di kolam yang berdekatan dengan sungai itu.

"Ella tu tinggi pak Mil. Nurin ni rendah sikit." Nama abah Daniel ni Muzammil. Sebab tu la Nurin panggil pak Mil je.

"Bukan rendah sikit. Rendah banyak. Tu la, kecik-kecik dulu tak nak minum susu," usik Daniel yang sedang memegang batang pancing.

"Kau senyap mangkuk ayun. Jangan sampai aku campak kasut aku ni kat kau."

"Campak la. Macam berani sangat," cabar Daniel.

Bukk!!

Selamba saja Nurin membaling sebelah kasutnya tepat ke bahu Daniel. Entah bila masa dia turun dari batu besar tu tadi. Sebenarnya kalau ikut rasa hati, hendak saja dia target kepala Daniel tapi tak sopan sungguh jika dia berbuat begitu.

"Adoi, sakit la Nurin."

"Itu makannya. Ingat aku main-main."

"Damn Nurin. You still got that skill," sampuk Wafiy yang sudah siap terjun ke dalam sungai.

"Skill dia memang bagus. Yang tak bagusnya, dia gunakan skill melempar barang tu kat orang. Sakit kot," kata Daniel mengusap-usap bahunya. Badan je kecil si Nurin ni. Tapi berbisa. Kalau kena tampar tu, boleh bengkak pipi.

Abah Daniel hanya ketawa. Anak-anak muda. Ada saja benda yang hendak digaduhkan. Padahal membesar sama-sama si Daniel, Nurin, dan Wafiy ni. Rapat macam adik-beradik.

"Daniel, jaga sikit hati Nurin tu. Jangan nak bertekak je. Bila ada masalah, Nurin juga yang Daniel cari," nasihat abahnya. Menyebelahi Nurin.

Bukan abahnya tak tahu, bila anak lelakinya itu ada masalah, mula la gelabah cari Nurin. Dari sekecil-kecil perkara sampai la ke masalah besar. Meskipun Daniel menjalin hubungan cinta dengan Hidayah, Nurin adalah perempuan yang rapat dengannya. Selain dari keluarga, tentunya.

Kebosanan : HidayahWhere stories live. Discover now