🥀
MATANYA dibuka perlahan-lahan. Dia cuba bangun namun dapat dirasakan badannya sangat lemah. Dia perasan pada tangannya terdapat tiub branula yang berhubung dengan satu pek air yang dia sendiri tak pasti apakah isinya. Pada kedua belah pergelangan tangannya ada kesan lebam yang dia yakin disebabkan oleh genggaman kuat oleh Maisara.
"Hei kau dah sedar dah. Kejap, aku panggil Danny." Suara seorang perempuan menyapa telinganya. Hidayah tahu itu adalah suara kepunyaan Nurin.
Bunyi tapak kaki Nurin semakin jauh. Hidayah tahu pasti Nurin ingin memanggil Daniel.
Hidayah menyandarkan tubuhnya pada kepala katil. Dia menyentuh belakang kepala yang masih terasa sakit. Apabila dia menyentuh belakang kepalanya, dia dapat rasa ada satu bengkak sederhana besar.
"Are you alright?" soal Daniel sebelum melabuhkan punggung di atas kerusi bersebelahan dengan katil. Nurin pula hanya berdiri saja di sisi.
"Apa yang jadi," tanya Hidayah.
"You fainted Dayah. 4 hari tak makan, memang la badan lemah. Dengan gastrik lagi. Lepas tu kena serang dengan pesakit skizofrenia semalam." Nurin menyampuk.
Daniel menolak Nurin yang kelihatan melebih-lebih. "Go away la Nurin. This is between a doctor and a patient."
Nurin memuncungkan bibirnya.
"Fine. Aku pergi beli makanan kejap," kata Nurin sebelum pergi.
Apabila Nurin sudah pergi barulah Daniel mengeluarkan suara kembali.
"Patutnya saya discharge awak next week but since your condition masih sama, saya terpaksa tahan awak untuk seminggu lagi." Daniel berkata.
Hidayah membulatkan matanya.
"No, no, no, no, no, patutnya saya stay kat wad ni untuk 2 minggu je," bantah Hidayah.
"I can't do that."
"But I need to work."
"Your work now is you need to focus on getting better. And I do my work as best as I can to make sure you getting better," tegas Daniel.
Wajah Hidayah kelihatan suram. Dia kembali menyandarkan tubuhnya pada kepala katil. Kenapa la dia mesti terlibat dengan something yang pada akhirnya akan menyusahkan diri.
Daniel yang perasan akan perubahan wajah Hidayah terus melepaskan keluhan berat.
"I'm sorry Dayah. Masalah awak sekarang ni, awak tak fully transparent dengan saya. Ada something yang awak simpan. Contohnya awak tak bagitahu saya yang awak tak makan untuk beberapa hari. Kalau bukan sebab kes Maisara tu, saya rasa sampai sudah saya tak akan tahu yang awak masih lagi tak sihat."
Hidayah hanya menundukkan wajahnya. Dia akui yang itu adalah salahnya. Dia cuma tak rasa nak makan. Dia rasa takde selera langsung nak makan.
"Makanan yang ada tu awak selalu buang ke mana."
"Tak buang pun."
"Then?"
"Saya bagi kat Sakinah."
Daniel mengerutkan dahi. Dia menoleh ke arah pesakit yang bernama Sakinah yang berada di katil hujung bertentangan dengan Hidayah. Kelihatan Sakinah sedang duduk di bucu katil sambil bersenandung perlahan. Daniel memicit dahinya.
"You can't just give food to other patient Dayah. God, takde ke nurse yang pantau awak kat sini," kata Daniel sedikit tension. Dia bangun dari kerusinya.
"Ina," jerit Daniel tak berapa kuat. Selamba badak dia je menjerit panggil nama nurse tu. Dia ingin berjalan ke arah meja kaunter yang berada di hadapan.
YOU ARE READING
Kebosanan : Hidayah
RomanceManusia itu, punya sifat yang ingin disayangi dan menyayangi. Tapi berbeza bagi Hidayah. Dia lebih memilih untuk hidup bersendirian. Baginya, kesepian itu indah. Keindahan yang sangat kelam. Dia memihak untuk berada dalam dunianya sendiri. Manakala...