BAB 3

4.9K 224 1
                                    

Qalesya dan Syazleen  tiba di hospital Kuala Lumpur selepas mereka selesai menjamu selera di restoran kesukaan Syazleen tadi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Qalesya dan Syazleen  tiba di hospital Kuala Lumpur selepas mereka selesai menjamu selera di restoran kesukaan Syazleen tadi.

Sebaik tiba di hospital,Qalesya bergegas ke bilik pengarah untuk melaporkan diri manakala kawannya pula sambung bekerja
di intesive Care Unit (ICU).

Selesai melapor diri,Qalesya bergerak ke department yang ditetapkan untuknya menjalani percubaan sebagai doktor praktikal dan dia ditempatkan di surgery department.

Qalesya berasa sedikit sedih kerana tidak dapat bekerja bersama dengan Syazleen,namun dia redha dengan apa yang ditetapkan.

-𝘀𝘂𝗿𝗴𝗲𝗿𝘆 𝗗𝗲𝗽𝗮𝗿𝗺𝗲𝗻𝘁-

Suasana di dalam Operating theater (OT)
Aagak sunyi sepi.Sangka Qalesya mungkin tidak ramai patient yang perlu dibedah harini.

Qalesya masuk ke dalam sebuah bilik yang dikhaskan untuk semua doktor praktikal dan dia meletakkan barangannya dia ata meja yang sudah tertera ada nama yang bertulis "Doktor Qalesya"di atas meja tersebut.

Tiada sambutan dari mana-mana doktor senior mahupun doktor praktikal yang lain.
Namun,Qalesya tidak mahu ambil kisah sangat pasal tu.

Kemudian,seorang doktor perempuan yang sedikit tua darinya datang menyapa.

"Kamu ni doktor pelatih yang baru lapor diri hari ni kan?Nama kamu Putri Qalesya Adrianna betul?"soal doktor yang berusia lingkungan lewat 30-an itu.

"Ya saya,doktor siapa ya?"soal Qalesya kembali.

"Saya doktor Jannah,awak boleh panggil saya kak Jan,saya diberi arahan sebagai penunjuk arah awak di sini"ujar Doktor Jannah sambil tersenyum.

"Thank you Kak Jan,kalau ada apa-apa soalan saya tanya kak Jan.So first task saya apa?" soal Qalesya.

Dia sungguh bersemangat untuk bekerja setelah 3 tahun bertungkus-lumus belajar dalam bidang perubatan.

Pada awalnya dia tidak minat dengan jurusan berkaitan perbuatan,tapi dia tahu yang hasrat abahnya adalah ingin melihat puteri tunggalnya itu menjadi seorang doktor kerana tugas doktor ialah menyelamatkan nyawa orang,maka dia mahu anaknya itu membantu ramai orang yang dalam kesakitan atau kesusahan.

Oleh itu,Qalesya mengambil keputusan untuk teruskan juga dalam medical course dan tidak sangka dia semakin hampir untuk menjadi doktor yang bergraduasi.

"Okey macam ni Qalesya,untuk awal-awal ni kamu tidak dibenarkan lagi untuk join doktor lain dalam bilik pembedahan,jadi buat masa sekarang kamu uruskan patient yang sudah selesai buat operation"Qalesya angguk faham.

Sedang mereka sedang berbincang tuga-tugas yang perlu Qalesya laksanakan,tiba-tiba datang tiga orang doktor ke arah mereka.

Doktor-doktor itu ialah Doktor Sean,Doktor Emy dan Doktor Riya iaitu doktor praktikal yg akan berkerja bersamanya nanti.

Xander Albertine [IN EDITING]Where stories live. Discover now