الفصل الثاني

31.4K 1.4K 177
                                    

الفصل الثاني من #زيغه_الشيطان
#اضواء_مبعثرة
بقلم فاطمة محمد & فاطمة طه سلطان.
____

اذكروا الله

____

‏كيف تخبره بأنك تحبه بطريقه أعمق من المعتاد؟

#مقتبسة

___
نايمة على ودنك يا رزان .. ساعة علشان تفتحي ومبترديش على تليفونك !!!!

قالت بتول تلك الكلمات بعد أن فتحت لها رزان الباب، فتمتمت رزان باستغراب فلم تعهد بتول على المجئ دون أن تتصل فدائما يتقابلون في الخارج بسبب تواجد زوجها…

- بتول !!

صاحت بها بتول وهى تدفعها وتخطو للداخل بغضب:
- لا خليكي على الباب انتِ واتصدمي براحتك ..

دخلت جالسة على الأريكة قائلة وهي في أقصى درجات غضبها
- هاتي الشيشة يا رزان مش جوزك مسافر؟

نظرت لها رزان باستغراب شديد فصاحت بها باستنكار شديد لا تصدق ما وصلت إليه بتول بسبب حنقها:
- ايوة مسافر وبعدين انتِ مش كنتي بطلتي علشان أمجد.. شيشة إيه الله يخربيتك …

- اخلصي بقى يا رزان انا عفاريت الدنيا بتتنطط في وشي عايزة أطلع غضبي بأي طريقة ... منه لله الزفت شهاب قال انا مبقاش يهمني الشغل ما الكلام كان قدامك ده أنا طول اليوم بلف بالعربية مش عارفة أروح من غلي وضيقتي…

ربتت رزان على كتفيها قائلة بنبرة حانية وهى تحاول التهوين عليها:
- لو كنت أعرف أنك مروحتيش كنت خرجت معاكي وبعدين خلاص مضايقيش نفسك بقى اهدي يا بتول انتِ عارفة شهاب الشغل عنده أهم من أي حاجة.. متزعليش بقى ولا تقهري في نفسك ولا تشيشي ولا نيلة…
عهدك لجوزك أهم .. اتكلمي معايا ياستي أنا هسمعك.

- مش قادرة حاسة أني معرفتش أرد كان لازم أرد أكتر من كده..

قاطع جلوسهما رسالة أمجد الذي أخبرها بأنه خرج وسيتأخر قليلًا لمقابلة من أجل العمل فلا تنتظره على العشاء ..
فظلت تتحدث مع صديقتها لعلها تهدأ وتنسى ما حدث اليوم من مشاحنة كلامية…

_____

في الساعة التاسعة مساءًا.

كان شهاب يجلس رفقة ريما في إحدى المطاعم الراقية، فـ طالما أحب شهاب الهدوء بل هو عاشق ومُتيم به، لا يحب الأماكن المزدحمة المشغولة بالناس إلا في المناسبات التي يتوجب عليه حضورها فقط، وتلك العادة أصبحت لديه منذ تركه للسهر في الملاهي الليلية مع أصدقاءه...لا عذرًا أصدقاء السوء…

زيَّغه الشَّيطانُ (الجزء الأول/الثاني/الثالث/الرابع)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن