Die nacht, droom ik.
Ik weet dat het geen echte droom is. Ik besef het me meteen als mijn voeten de grond vinden en de ruimte om mij heen de vorm krijgt van het kantoor van Moeder Overste.
Ze staat bij het raam en kijkt naar de storm die buiten weer aan het razen is. Achter de boomrand bewegen de schaduwen van de entiteiten die niet dichter bij de school kunnen komen. Buiten staan wat oversten de beschermende spreuken te perfectioneren.
'Ik zeg dit tegen je als vriend, Arabella: je hebt het heel bont gemaakt.'
Meneer Black zit in de stoel tegenover haar bureau. Moeder Overste kijkt hem niet aan. Haar gezicht lijkt versteend.
'Er is geen schoolhoofd in alle eeuwen geweest wiens leerlingen de school bijna hebben opgeblazen, die haar familie-eer zo heeft gebroken, die haar enige dochter en opvolger kwijtraakt en- en nu in deze situatie zit met al deze entiteiten,' zegt hij. Hij klinkt geïrriteerd. 'Het is ongelofelijk. Ik zeg het je: de leermeesters kunnen dit niet langer aanzien. Als je ze te vriend wil houden, dan moet je na gaan denken over de toekomst.'
Moeder Overste zwijgt. Ik voel medelijden: het lijkt bijna alsof ze op het punt staat om in huilen uit te barsten.
'Het lag allemaal buiten mijn controle,' zegt ze, met een bibberende stem. 'Ik heb nou eenmaal leerlingen die zich niet aan de regels houden, ik heb nou eenmaal een dochter die besloot weg te lopen en deze crisis met de geestenwereld is-'
'En de sterveling? Het kapotmaken van je huwelijk? Lag dat buiten je controle?'
Ze kijkt hem fel aan. Dan wendt ze haar hoofd weer af.
'De andere schoolhoofden hebben met veel meer problemen te maken gehad die buiten hun controle lagen, maar die problemen werden binnen een span van dagen opgelost en als een schoolhoofd een grote fout maakte, dan werd er verantwoordelijkheid genomen en dan trad dat schoolhoofd af,' zegt hij. 'Laat het niet zo ver komen dat de heksenwereld je met dwang afzet of erger: zich tegen de school keert.'
'Ja, nou - mijn opvolger is verdwenen, niet?' snauwt ze dan. Haar lippen bibberen. 'Sybil is weg. Ik kan wachten tot ze terugkomt en dan zal ik er over nadenken.'
'Sybil blijft weg,' zegt hij. 'Dat kind gaat niet terugkomen - die is op de vlucht geslagen zo gauw ze verantwoordelijkheid moest nemen. Zelfs als ze terugkomt, zal ze geen geschikt schoolhoofd zijn.'
'Wat moeten we dan?' snauwt Arabella. 'De familietraditie breken door deze school op te geven aan een andere familie is misschien een beslissing die van zijn tijd is, maar aan wie zou ik de school moeten geven? Mijn oversten zijn bij lange na niet capabel. Die nerveuze bosheks die zichzelf de overste van het aardelement noemt?' Ze snuift, schudt haar hoofd. 'En Nakogee is een heler maar geen leider. Die vurige zonneheks zou de school na een dag hebben opgeblazen van de stress. Wie beter dan een maanheks? Het enige probleem: er zijn geen maanheksen, Igor.'
'Er is een bosheks die het luchtelement kan besturen.'
Ze lacht luid en snuift. 'Ik zie al waar dit heen gaat. Het zou je goed uitkomen, niet? En als die bosheks dan ook nog met jouw zoon trouwt...'
Mijn maag voelt zwaar.
Meneer Black recht zijn rug. 'Daar gaat het niet over. Denk er over na: zij is een wees. Het zou zó makkelijk zijn om haar te sturen. Je zal de belofte aan de heksenwereld doen dat je de school aan haar zal afstaan, maar je zal haar eerst jaren aan training geven. Op die manier behoud je je positie als schoolhoofd misschien nog wel decennia zonder dat er iemand in de heksenwereld boos hoeft te worden en zelfs nadat je de school hebt afgestaan zal je waarschijnlijk nog volledige controle hebben over de school omdat jij degene bent die haar stuurt.'
JE LEEST
Het Element
FantasyEris Foxglove is een heks. Ze groeit als een wees op in het Schotland van de late 19e eeuw. Volgens de nonnen in het weeshuis, heeft ze heidense gewoontes waar ze maar niet van af lijkt te kunnen komen, hoe hard ze zelf ook probeert of gestraft word...