البارت الاول

272K 1.7K 208
                                    

#عشق_الجاسر .
#البارت_الاول .

توقفت سيارته بصوت صدح يفزع الجميع فأسرع السائق بفتح باب السياره له ، هبط منها وهو يعدل ياقه بدلته السوداء إنه جاسر الحديدي .
يبلغ من العمر خمسه وثلاثون عاما حاد الملامح طويل القامه ذات جسد رجولي عريض ، عيناه بنيتان تميل الي القاتم ، يهاب من يقترب منه لشده حذمه في حياته وشغله .

ذهب الي قصر عمه خالد الحديدي الذي يعتبره مثل والده بناءا علي طلبه فهو مريض وجاسر هو الذي يحمل عبء الشركه الخاصه بعمه ، حتي اصبحت اكبر شركه بالشرق الاوسط تحت إدارته .

بعدما جلس جاسر مع عمه قليلا وضع يده علي جبينه بضيق ، ترنجت هي بخطواتها المدلله تهبط من على درج قصرها دنيا الحديدي .
فتاه العشرين جميله وجذابه جدا فوالدتها فرنسيه اخذت جمال والدتها بعينان زرقاء فاتحه مثل لون السماء الصافيه تتداخل معها لون الازرق القاتم مثل لون البحر ، ذات شعر ذهبي ناصع اللون ناعم وطويل الي بعد خصرها بكثير واخره ملفوف قليلا ويفي ذات بشره بيضاء ، في اولي كليه آداب .
هاتفه بابتسامه الي والدها .
-- بابا حبيبي ، صباح الخير .
ثم طبعت قبله علي خد والدها .

فهتف لها بابتسامه .
-- تعالى يا دنيا اقعدي جنب جاسر .
جلست بجواره وهي تهتف به .
-- ازيك ياابيه جاسر .

ابعد جاسر يده عن راسه وهو يتطلع الي عمه .
-- طيب استاذن انا ياعمي .
خالد : لا يا جاسر استنى .
دنيا : بتعجب ، هو ابيه جاسر زعلان من حاجه يا بابا .

خالد : باستياء ، انتي عارفه يا دنيا اني خلاص هسافر اعمل عمليه القلب .
دنيا : وانا مش هسيبك يا بابا هاجي معاك .
خالد : لا يا دنيا انتي هتخليكي هنا .
دنيا : لا مستحيل ، انا مستحيل اسيبك لوحدك .
خالد : خلاص يادنيا ومتتعبنيش قلبي .
دنيا هزت راسها باستياء .
خالد : العمليه اللي هعملها في فرنسا كبيره ، ونسبه نجاحها مش كبيره يعني ممكن اموو
دنيا : قاطعته بحزن ، بعد الشر عليك يا بابا ان شاء الله تقوم بالسلامه يا حبيبي .
جاسر : ربنا يرجعك بالسلامه ياعمي .
خالد : انا هاخذ الدكتور اللي متابع حالتي ، وانتي هتفضلي هنا علشان جامعتك ودراستك .
دنيا : ازاي بس يابابا هتسافر لوحدك.
خالد : متنهدنيش يا دنيا انا مش قادره اتكلم .
دنيا : طيب خد ابيه جاسر معاك علشان اكون متطمنه عليك .
خالد : لا جاسر هيفضل هنا علشان يتابع الشغل ، وعلشان يخلي باله منك ، لكن في حاجه عايز اقولك عليها الاول .
دنيا : اتفضل يا بابا .
خالد : بعد وفاه مامتك وانتي صغيره ربيتك لوحدي وعليه مامتك كلهم في فرنسا ، وانتي ملكيش حد دلوقتي بعد ربنا غير ابن عمك يا دنيا ، من لحمك ودمك ويخاف عليكي زي بالضبط واكثر كمان .
دنيا : ربنا يخليك ليا يا بابا ، ملوش لازمه الكلام ده .
خالد : لا ليه لازمه ودلوقتي بالذات ، اسمعي اللي هقوله كويس قوي ، انا قررت انك تتجوزي جاسر يادنيا .
دنيا : بدهشه ، ايه اللي بتقوله دا يابابا لا طبعا مستحيل ، اتجو .. اتجوزه ازاي ، انا اتجوز جاسر مستحيل وبعدين دا خاطب وبحب خطيبته ، و ... واكبر مني الكلام اللي انت بتقوله ده يا بابا مستحيل طبعا .
خالد : نظر الي جاسر ، وانت ياجاسر مش عايز تعترض انت كمان .

عشق الجاسر ( مكتمله ) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن