#الرابع_عشر
#عشق_الجاسر
ايمن خرج الوصيه بختم خالد الاحمر وفتحها امامهم وبدأ يقراها .( بنتي وحبيبتي دنيا وحشتيني جدا ، اتمنى انك تكوني بخير اكيد انتي اللي استعجلتي في طلب الميراث علشان كده كتبت الوصية دي لاني عارف دماغك لسه صغيره ...
نظر جاسر لها ونظرت دنيا إلى الأرض باحراج ، وأكمل ايمن قراءة الوصية ....
عايزك تعرفي يا دنيا ان جوازك من جاسر مكنش عقاب ليكي زي ما انتي فاكره او متخيله بالعكس ده امان ليكى بعد وفاتي .. انتي هتاخدي كل الورث و الفلوس والشركات وكل ما املك لكن بشرط لو منفذتهوش مش هتاخدي اي حاجه وكل حاجه هتؤل لجاسر وشرطي هو ........
نظرت دنيا الي جاسر ثم عادت النظر بتعجب الي المحامي ، جاسر بتعجب قطب حاجبيه وهو ينظر إلى المحامي .
أكمل المحامي .
انك تجيبي حفيد لعيله الحديدي من صلب جاسر الحديدي علشان الورث كله يكون ليكي .دنيا : بدهشه وضيق ، ايه اللي بتقوله ده ، حفيد ايه انتوا اتجننتوا...
ايمن : لو سمحتي يا استاذه سيبيني اكمل الوصية .
دنيا : تكمل ايه ، يعني عشان اخد حقي و ميراثي لازم اخلف ازاي ده .
ايمن : نظر الى جاسر ، لو سمحت يا جاسر بيه خليها تسكت شويه انا مش عارف اكمل الوصية .
جاسر : لو سمحتي يادنيا اهدي شويه لما يخلص بس .
دنيا : سكتت بغيظ .
ايمن : وهو يكمل الوصية .
انا عارف انك عايزه تاخذي الورث و تطلقي من جاسر وده ضد رغبتي ؛ لانك للاسف متسرعه في قراراتك وسهل جدا تضيعي كل اللي عملته واللي جاسر كمله بعدي ، دا شرطي يادنيا لو نفذتيه كل ما املك هيكون ملكك وبعدها انتي حرة التصرف تكملي مع جاسر او لا ..دنيا : بعصبيه ، مستحيل الكلام ده .. ده كذب اكيد ، ازاي بابا يعمل كده انا مش مصدقه ، بابا لا يمكن يعمل كده .
ايمن : كل حاجه موثقة صوت وصورة في سي دي المرفق بالوصية .
دنيا : يعني ايه ، يعني انا مملكش اي حاجه خالص دلوقتي ولا حتى القصر ولا مصاريف ولا اي حاجه .
ايمن : علشان تاخذي كل دا و ورثك كامل من غير جاسر بيه ما ياخد نصيبه الشرعي هو كمان ، لازم تنفذي شرط والدك وهو وجود حفيد له من جاسر بيه الحديدي .
دنيا : بعناد ومكابرة وعصبيه ، مستحيل .. مستحيل اخلف منه .
ووقفت ، انتم اكيد متفقين سوا انت وجاسر ، عايزين تضحكوا عليا . ثم بدأ تعيط بانهيار وذهبت للخارج .جاسر : بضيق ، ليه مقولتليش يا ايمن .
ايمن : دي وصية عمك انا مليش دخل فيها ، ثم اعطا له ال سي دي ، عليها فيديو صوت وصوره لخالد بيه وهو بيقر ويعترف بالشرط اللي حاطه في الوصية ، يظهر كان متاكد ان مدام دنيا مش هتصدق ، ابقي ادهالها يا جاسر بيه يمكن تهدي .
جاسر : أخذها منه ، والله ولا انا كمان مصدق .
ايمن : عمك كان بحبك يا جاسر ومعتبرك ابنه واكيد انت قد المسؤليه دي ، ولكنه كان متأكد انك لوحدك مش هتقدر على أفعال بنته المتهورة خصوصا لو استلمت الورث لانه عارف ان دماغها لسه صغيره ، مخبيش عليك انا حاولت اقنعه ان كده غلط وانها ممكن تحس بالظلم لكن هو رد عليا رد اقنعني بيه .
جاسر : بتعجب ، رد ايه .
ايمن : اللي يكون مع جاسر مستحيل يتظلم .
والحقيقه انا متاكد من كده لانك غيرت مسار الشركة وكبرتها وخليت اسمها يسمع مش في مصر بس لا دا في الشرق الاوسط كله ، متاخذنيش واحد غيرك كان استغل غياب عمه بسبب المرض واستولي علي كل حاجه بالتوكيلات اللي عمك عملهالك .
جاسر : بتاثر ، اصل متعرفش عمي دا بالنسبالي ايه ، شكرا يا استاذ ايمن .
أنت تقرأ
عشق الجاسر ( مكتمله )
Romance#وصف نختار بقلوبنا مايمليه علينا مشاعرنا عندما يقابلنا الحب فيقودنا لتكلمه الطريق . فيصادفنا القدر ويقف عقبه تجاه طريقنا ، لنبتعد عن الحب ونقابل العشق انه عشق الجاسر ..... جاسر الحديدي بطل قصتنا يبلغ من العمر خمسه وثلاثون عاما حاد الملامح طويل القام...