"JAZMI, kau ada nampak Thaqief?" Kasyaf bertanya sambil kepalanya bergerak ke kiri kanan memerhati tapak perhimpunan yang dipenuhi dengan booth itu.
"Bang Thaqief? Entah, last saya nampak dia dekat dewan tadi," balas si Jazmi. Kasyaf mengeluh pendek. Atiqah yang sibuk menyusun kon aiskrim itu ditegur.
"Atiq, kau ada nampak Thaqief?" Atiqah menoleh seraya menggeleng.
"Tak, kenapa awak cari dia?"
Dahi Kasyaf berkerut.
"Dia kan Hicom yang pantau kita, kau tak tahu?" tanya Kasyaf pula.
Matanya membulat lalu dia menggeleng laju. "Tak apalah, aku pergi cari dia sekejap." Atiqah mengangguk perlahan. Jazmi yang sedari tadi mencuri-curi dengar perbualan mereka datang mendekati Atiqah.
"Psst, psst! Akak," Atiqah berpaling dan keningnya diangkat, bertanya jika lelaki itu mahukan apa-apa.
"Akak, nak tanya sikit boleh tak?" Atiqah lambat lambat mengangguk, pelik dengan nada suara Jazmi yang seakan berbisik.
"Ada apa, Jazmi?" Jazmi mendekat sedikit, dia duduk di kerusi sebelah Atiqah.
"Akak, akak dengan Abang Thaqief tu ada apa-apa ke?" soal Jazmi persis seorang inspektor. Cepat-cepat Atiqah menggeleng, kedua tangannya dilambaikan separas bahu. Meyakinkan Jazmi yang dia bercakap benar.
"Mana adalah! Apa yang buat Jazmi cakap macam tu, ya Allah.." Jazmi ketawa kecil, kepalanya digaru.
"Hehe, tak adalah, kak. Cuma tempoh hari waktu akak tak datang perjumpaan, dia cari akak. Sekali tengok.." dia merapatkan dirinya sedikit.
"..macam orang gila pun ada," Atiqah tergelak halus mendengar bisikan Jazmi.
"Tak baiklah, Jazmi ni!" mereka tertawa bersama.
"Tapi kak, saya serius! Hari-hari dia tanya akak dekat mana, padahal akak dengan dia satu kelas kan? Dia tak cari akak?"
Atiqah menggeleng.
"Tak, itu yang akak pelik bila Jazmi cakap dia cari akak," ujarnya jujur, Thaqief jarang bercakap dengannya, tapi lelaki itu sering menjeling dia dari depan. Mengingatkan hal itu muka putihnya terasa menghangat.
"Masya-Allah! Akak blushing lah!" kata Jazmi sambil tepuk tangan. Atiqah terbatuk kecil.
"T-tak a-adalah, Jazmi. S-sini kan pa-panas." Jazmi menutup mulutnya menahan tawa, dia mencebik gedik.
Tak mengaku pula! Ceh, sukalah tu!
Nampak sangat seniornya itu menipu, pagi-pagi ini dia kata panas?
"Tak apalah, Jazmi doa yang baik-baik saja untuk kau orang!" melihat Atiqah menunduk membuatkan dia makin teruja untuk mengusik gadis itu.
"Ehem, apa yang suka sangat? Dah tak ada kerja nak buat ke?" suara itu menyentak mereka, sama-sama mereka menoleh.
"Eh, Bang! Assalamualaikum!" tegur Jazmi mesra. Thaqief menjelingnya membuatkan senyuman lebar Jazmi luntur sedikit.
"Okay, erm.. rasanya kita dah boleh mula," kata Kasyaf cuba menyejukkan suasana tegang tadi.
"Boleh, jom!" sahut Jazmi teruja. Memang dia terasa, tapi mungkin ada sebab Thaqief berkelakuan begitu.
Be positive lah katakan.
"Jazmi, jom teman aku pergi pejabat sekejap. Ustaz nak jumpa," Jazmi terus menegakkan badannya.
"Eh, kenapa saya? Bukan sepatutnya abang ajak Kak Atiq?" Kasyaf menggeleng.
YOU ARE READING
BIDADARI ; MRS THAQIEF ✓
RomanceCOMPLETED BIDADARI SERIES I لَا يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا ۗ ❝Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.❞ [al-Baqarah : 286] PERTEMUAN TIDAK DIJANGKA MEMAKSA MEREKA BERSATU. 𝐋𝐔𝐓𝐇 𝐓𝐇𝐀𝐐𝐈𝐄𝐅 𝐀𝐓𝐈�...