14

1.8K 94 76
                                    

MATURED

“MALAM ni, pakai baju ni.”

Luke hulur sebuah beg kertas kepada Zulaikha. Terkebil-kebil Zulaikha memandangnya.

“Kau demam ke, Luke? Kenapa nak suruh aku pakai pula? Siapa bagi, kau ke?”

Luke buat muka menyampah.

“Tak payahlah banyak tanya, ambil sajalah.” Seusai berkata begitu, Luke pergi meninggalkan Zulaikha yang masih blur di situ.

Tanpa berlengah, beg kertas yang diletakkan di hadapannya diambil dan dia masuk semula ke biliknya. Atiqah yang sedang membaca buku itu ditegur.

“Kau tahu, Luke bagi aku benda ni. Dia suruh aku pakai,” beritahu Zulaikha.

“Dia bagi Ika baju?” Zulaikha angguk.

Baju kebarung berwarna putih itu dibawa keluar. Mulutnya terlopong.

Cantiknya.

“Dia suka Ika ke?” spontan soalan itu keluar.

Laju Zulaikha menggeleng.

“Benda tu takkan terjadi. Aku dengar, first love dia anak anjing yang dia jumpa dekat belakang tadika,” cerita Zulaikha. Atiqah ketawa kecil mendengar itu.

“Malam ni kau pakai apa?” Zulaikha bertanya. Jubah yang tergantung elok di dalam almari itu ditunjuk.

Atiqah senyum.

Tak sabarnya nak pakai.

“Ika nak tahu, itu jubah arwah ibu. Dia ingat nak pakai lepas bersalin, tapi tak sempat.” Atiqah tersenyum hambar.

Rasa nak menangis.

Pipi Atiqah ditarik. Zulaikha tayang muka marah.

Cengeng betul kawan dia seorang ni!

“Aku dah cakap, jangan menangis!” kata Zulaikha garang

Matanya tertutup ketika dia ketawa halus membuatkan air mata yang sedari tadi bertakung, mengalir deras.

Sorry,”

Zulaikha ketawa. Atiqah ni comel betul!

Nasib baik dia perempuan, fuh!

Nasib baik dia perempuan, fuh!

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
BIDADARI ; MRS THAQIEF ✓Where stories live. Discover now