29

1.8K 111 22
                                    

SERAUT wajah sedih seorang wanita menyapa pandangan matanya. Wanita itu menangis sambil berdiri menghadap dirinya. Dengan berjubah dan bertudung putih.

Kelihatan sangat ayu.

Wajahnya kemerahan dengan air mata yang tidak berhenti mengalir.

Cantik.

Wanita itu sangat cantik.

"Kenapa abang buat anak kita macam tu? Dia tak salah.."  sayu suaranya berkata.

Lelaki itu diam.

"Abang tak sayang dia? Dia anak abang, darah daging abang. Takkan tak ada sikit pun sayang abang pada dia?"

Diam saja yang dia mampu buat sekarang. Dia sendiri tiada jawapan untuk soalan itu. Telinganya tumpu kepada setiap bait kata wanita itu.

"Kalau abang tak boleh jaga dia, biarlah orang lain yang jaga dia. Asalkan dia boleh bahagia sekurang-kurangnya sekali dalam hidup dia, bang. Abang, saya tak sempat nak tengok dia dan dia.. dia pun tak dapat nak tengok saya."

"Dia perlukan kasih sayang seorang ayah dan ibu."

"K-kenapa abang kejam pada kami? Kenapa abang tak gembira macam waktu saya bagitahu abang saya mengandung?"

"Abang jahat.."

“ABANG, bangun! Bangun!"

Badannya terus terduduk tegak. Jantungnya berdetak dengan laju sekali. Wajahnya basah dengan peluh. Seraut wajah risau Atirah yang berdiri di sebelahnya dipandang.

Wanita itu sudah siap bertelekung.

"Abang mengigau ni, abang mimpi buruk ke?" tanya dia prihatin. Lelaki itu cuma mengangguk lemah.

"Subuh dah nak masuk, abang bangun mandi lepastu kita solat subuh sama-sama."

"Iyalah, awak pergilah dulu." Puan Sri Atirah hanya mengangguk tanpa membantah. Keluar saja isterinya dari bilik, terus mukanya diraup perlahan.

"Astaghfirullahalazim.." dia beristighfar panjang. Nafasnya yang laju cuba diatur semula. Wajah cantik itu kembali bermain di fikirannya. Suara itu juga berulang di pendengarannya.

"Abang, Tia mengandung! Abang happy tak?"

Masih segar di ingatannya betapa cerianya wanita itu apabila mengetahui yang dia sedang hamil. Begitu juga dia dan seluruh keluarganya.

"Mestilah, abang happy. Happy sangat,"

Semuanya indah tika itu.

Sebelum semuanya terbongkar.

"Jadi inilah sebab ayah suruh Man kahwin dengan dia?! Entah anak siapa yang dia-"

'pang'

Terteleng wajahnya akibat tamparan sulung ayahnya. Dia ketawa sinis. Tak sangka dengan perbuatan lelaki tua itu. Wanita yang sedang menangis itu dipandang penuh benci dan amarah.

"Itu cuma masa lepas! Kamu patut bersyukur, kita dah bantu dia untuk kenal Islam." Dia ketawa lagi. "Ayah dengar sini, kalau dah namanya pelacur, akan selamanya pelacur. Perempuan jijik macam dia ni, tak patut ada dalam rumah kita!"

"Man!"

"Apa?! Ayah nak marah Man? Marahlah!" tengking dia semula. Terkaku sejenak Tuan Saiful. Nasib baiklah hanya ada mereka saja di situ.

"Kau,"

"A-ab-abang.."

Dengan langkah laju dia berjalan ke arah wanita itu. Pergelangan tangannya dicengkam kuat sehingga terkeluar rintihan Atiah. Bibirnya didekatkan dengan telinga isterinya.

BIDADARI ; MRS THAQIEF ✓Where stories live. Discover now