22

1.6K 83 26
                                    

MASUK kali ini, sudah lima kali dia ulang-alik dari tandas ke bilik tidurnya. Sudahlah jaraknya agak jauh. Akhirnya dia cuma bercangkung lemah di sudut tandas itu.

Penat.

“Atiq, kenapa ni?” suara lunak itu bertanya lembut. Gusar hatinya melihat keadaan Atiqah. Dengan muka yang pucatnya lagi.

“T-tak ada a-apa, Kak Aifa. Sa-salah makan kut.” Jawab Atiqah. Aifa pantas mendekat membantu gadis itu duduk di kerusi di dapur.

Sejujurnya, Atiqah langsung tidak terfikir yang dia salah makan. Sebab sejak akhir-akhir ini selera makannya hilang.

Tak apa, nak period kut, bisik hati kecilnya. Memang dia kerap muntah waktu nak datang bulan, tapi dia masih juga takut. Sehabis baik dia cuba berfikiran positif.

Tak ada apa-apa.

Semuanya akan baik saja.

“Atiq gastrik ni, lagipun Atiq asyik skip makan. Jom, kita pergi klinik,” ajak Aifa.

Jatuh kesian dia melihatnya.

Laju Atiqah menggeleng.

Dia tak nak.

“A-atiq m-makan nanti, o-okay lah. T-tak perlu pun pergi klinik, Atiq o-okay.”

Tidak nampak meyakinkan, tapi dia harap Aifa faham.

“Iyalah, Atiq nak makan apa? Biar akak masak,” ujar Aifa.

Atiqah tersenyum. Aifa selalu baik dengan dia.

“Akak masak apa pun Atiq makan je.” Aifa ketawa. Kepala yang berbalut tudung itu diusap lembut.

“Dah, duduk sini. Akak masak sekejap. Minyak angin tu sapu dulu dekat leher.” Botol kecil itu dihulurkan. Tudungnya diselak sedikit menyapu cecair dingin itu di sekitar kulit lehernya.

“Kenapa Atiq pakai tudung, tak panas?” Atiqah tersentak kecil.

Pelik Aifa dibuatnya. Nak kata ada lelaki, dalam rumah itu cuma ada mereka berdua. Walid dan uminya pun keluar.

Pelik-pelik sajalah.

“T-tak, saja.” Balasnya ringkas.

Haraplah kakaknya tidak tanya lebih. Dia cuma rasa tak selesa. Dia mengeluh lega apabila Aifa hanya mengangguk tanpa bertanya lagi. Dari tadi dia asyik memikirkan sesuatu, dan yang pasti bukan sesuatu yang positif.

Atiqah tunduk memandang jari sendiri. Tapak tangannya melekap pada perutnya yang kempis. Jantungnya tiba-tiba berdegup laju. Air liur ditelan kelat.

Takkanlah..

“Atiq sakit perut ke?” sekali lagi, dia tersentak. Laju tangannya dialihkan dan wajahnya diangkat. Kepala digeleng perlahan.

“T-tak, l-lapar..” Aifa tersenyum lebar.

“Bagus, akak baru je siap masak. Nah, baca doa dulu baru makan.” Dia mengangguk kecil. Sup sayur di hadapan dipandang. Tanpa banyak bicara, sup itu dihirup perlahan.

“Akak tak berani nak masak benda pelik-pelik, takut perut Atiq pula sakit. Atiq okay saja kan?”

Dia mengangguk lagi.

Sedap.

“Atiq tak kisah, terima kasih kak.”

“Sama-sama,” wajah Atiqah yang berselera makan itu dipandang lama. Bibir itu selalu saja mengukir senyuman walaupun dia tahu betapa peritnya hidup adik sebapanya itu.

“Akak minta maaf tau!” Atiqah berhenti menyuap.

“U-untuk apa?”

“Untuk semua, apa yang walid buat. Akak tahu bukan senang nak lupa semuanya. Tapi—”

BIDADARI ; MRS THAQIEF ✓Where stories live. Discover now