“WA-WALID...”
“Kau bukan tanggungan aku lagi, pergi dekat suami kau tu. Aku tak ada anak macam kau,” Tan Sri Sulaiman berkata tegas. Sejurus itu tangan kecil yang memegang lengannya ditepis kasar.
“Jaga diri, dengar cakap suami.” Uminya sempat berpesan sambil mengukir senyuman nipis. Dia tidak marah, malah dia kesian.
Jauh di sudut hati, dia agak kecewa.
“U-umi..”
“Atiq, dah lah tu. Mari dekat ibu,” tangannya ditarik perlahan ke sebuah bangku. Pipi Atiqah diusap lembut, air mata Puan Sarah mengalir perlahan.
“Kenapa tak bagitahu ibu, sayang? Kesian anak ibu ni tanggung sendiri,” ibu jarinya mengesat air mata Atiqah.
Tak sangka apa yang dia hadapi sungguh menyakitkan. Atiq kuat macam ibu dia,
“Atiq mi-minta maaf, i-ibu..” Tubuh wanita itu dipeluk erat. Matanya terpejam rapat.
“Atiq tak salah, janganlah menangis. Anak ibu ni dah besar dah. Dah jadi isteri orang, dah nak jadi mak orang.” Bahu Atiqah ditolak menjauh. Senyuman manis terukir di bibirnya.
“Atiq kena kuat,” pesan dia.
“Kalau Alia ada, dia takkan malukan ibu.” Puan Sarah tersenyum nipis.
“Tak baik cakap macam tu. Atiq tak pernah malukan ibu dan ibu tak pernah rasa malu ada anak macam Atiq. Ibu bangga sangat,” pujuknya sambil belakang badan Atiqah ditepuk perlahan.
“Ali tahu?” Melihat gelengan ibunya membuatkan dia mengeluh lega.
“I-ibu tak payahlah bagitahu dia, ya?”
“Kenapa pula?”
“A-atiq malu..” Kepala yang berbalut selendang putih itu diusap perlahan.
“Iyalah, ibu tak bagitahu tapi jangan sorok lama-lama.”
“O-okay,”
“Nanti, Atiq ikut Thaqief balik ya?” Thaqief yang sedang berbual dengan ayahnya dan Tuan Talhah itu dipandang.
“K-kena ke?” Puan Sarah mengangguk sambil tertawa kecil.
“Kenalah, dia syurga Atiq. Tempat seorang isteri tu di sisi suami.” Nasihat Puan Sarah.
“Jaga makan pakai suami, dengar cakap dia selagi tak langgar mana-mana hukum. Senangkan hati dia. Lagi satu, tak elok panggil suami dengan nama. Tukarlah panggilan, ya sayang?”
“T-tukar?” Puan Sarah mengangguk sekilas.
“Abang, panggillah dia abang. Okay?”
“A-ab-abang?” Puan Sarah ketawa melihat wajah kemerahan Atiqah.
Mulia sungguh malu anaknya itu.
Mana tidaknya, memikirkan saja lelaki itu sudah cukup membuat Atiqah malu, apatah lagi nak panggil Thaqief dengan panggilan itu.
“Iya, macam ibu panggil ayah.”
“T-tapi..”
“Ara, dah lah tu borak dengan Atiq. Bagilah dia ruang dengan keluarga suami dia sekejap,” tegur Encik Ahmad. Pelik dia melihat dua beranak itu. Kejap menangis, kejap ketawa. Thaqief di belakangnya hanya tersenyum manis.
Atiqah isteri dia.
i.s.t.e.r.i.
Boleh tak dia jerit sekarang?
“Hai, kakak ipar!” Suara Malique mematikan lamunannya. Dia pandang Malique yang duduk di sebelah Atiqah.
“H-hai,” sapa Atiqah semula. Malique ketawa.
YOU ARE READING
BIDADARI ; MRS THAQIEF ✓
RomanceCOMPLETED BIDADARI SERIES I لَا يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا ۗ ❝Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.❞ [al-Baqarah : 286] PERTEMUAN TIDAK DIJANGKA MEMAKSA MEREKA BERSATU. 𝐋𝐔𝐓𝐇 𝐓𝐇𝐀𝐐𝐈𝐄𝐅 𝐀𝐓𝐈�...