50

1.6K 90 39
                                    

ATIQAH termenung dari tadi. Perutnya yang mula menampakkan bentuk diusap perlahan. Thaqief menghampiri dan pinggang Atiqah dipeluk. Dagunya mendarat di bahu Atiqah.

Mereka sama-sama menatap wajah ibu Atiqah.

“Jauhnya termenung.. fikir apa? Rindu ibu?”

Atiqah diam.

“Walid,”

Thaqief tersenyum nipis. Pelukan di pinggang Atiqah dieratkan sedikit.

“Tak nak pergi jumpa walid?” Thaqief bertanya. Atiqah mengangguk.

Walid dia dah sedar.

“Nanti kita pergi,” kata Thaqief.

Kali ini Atiqah menggeleng.

“T-tak nak..”

Dahi Thaqief berkerut. Bahu Atiqah dipegang dan dipusingkan memandangnya.

Atiqah menangis.

Hey, kenapa ni, hm?” tegur Thaqief.

Dengan bibir yang mencebik, wajah kemerahan dan tubir mata yang bergenang air mata. Sangat cantik pada pandangan matanya.

“Ta-takut..” Rambut Atiqah diusap lembut.

“Abang ada dengan bidadari.” Dia peluk Thaqief erat.

“Sayang marah walid lagi?”

“T-tak.. saya dah maafkan..”

Thaqief senyum. Dia tahu Atiqah takkan marah lama. Walaupun itu terang-terang bukan salah Atiqah, dia tetap salahkan diri dia. Dia sebab Tan Sri Sulaiman bertindak sedemikian.

Thaqief pun marah pada awalnya, tapi bila Atiqah dah pujuk, hatinya perlahan-lahan mula sejuk semula.

Tangannya mengusap perlahan belakang badan Atiqah.

“Habis tu, kenapa?”

“K-kalau walid marah?”

“Walid tak marah. Kalau dia marah bidadari, abang marah dia balik. Berani dia buat bidadari abang menangis.” Atiqah mengangkat wajahnya daripada leher Thaqief.

“A-abang ja-janganlah marah wa-walid..”

Thaqief ketawa.

“Tak, abang tak marah walid. Abang tak suka sayang menangis macam ni.” Katanya sambil mengusap kepala Atiqah.

“Walid kata, dia nak jumpa sayang.” Mata Atiqah terkebil-kebil memandang Thaqief.

Apa..

“Kenapa? Bidadari tak nak jumpa walid? Umi ada call abang tiga hari lepas, walid sedar je terus dia cari sayang. Kita lawat dia, sekejap pun dah okay.”

“K-kalau walid pukul?”

“Abang pukul dia balik,”

Dada Thaqief dipukul perlahan. Dia tahan ketawa.

Smile, sayang. Jangan sedih sedih, nanti baby pun ikut sedih.” Perut Atiqah diusap lembut. Dia tersenyum apabila terasa tendangan di telapak tangannya.

Dia melutut di hadapan Atiqah. Perut itu dikucup lembut.

Happy ke nak jumpa tok wan ni? Nanti papa bawa baby pergi sekali. Kena pujuk mama dulu,” Kata Thaqief sambil mengusap pelan perut Atiqah.

Baby nak pergi, mama kenalah pergi sekali.” Thaqief mendongak memandang Atiqah bersama senyuman lebar.

Atiqah masih senyap.

BIDADARI ; MRS THAQIEF ✓Where stories live. Discover now