Bab 9 | What now?

64 5 3
                                    

"Saya... Terima. "

Reyhan tunduk.

Ahhh! Segannya!!

Reyhan kerut dahi bila K dah tutup-tutup mulut tahan gelak. Ya.. Dia tahu. Dia nampak macam cakap tak serupa bikin. Tapi, dia tak nak tengok muka sedih ummi lagi. Cukup dia bawa balik macam-macam masalah setiap kali jejak kaki dekat pusat tu.

Baru Reyhan nak cepuk belakang K, salah sorang daripada diorang bangun. Rupanya perempuan 30an tu yang datang merapat.

"Sorrylah, Reyhan. Kami datang mendadak macam ni. "Manis.

Reyhan hampir ternganga dengar suara lembut perempuan depan dia sekarang ni. "Err.. Hehe. Saya yang kena minta maaf. Saya biasa-biasa je ni. Tak apa kan? "

Perempuan tu gelak sambil tutup mulut. Alahai.. Ayu nya.. Kalah dia gini. "Tak apa. Cantik je akak tengok Rey ni. Eh, tak apa kan akak panggil Rey ni Rey? "

Reyhan terus angguk. "Tak apa. Memang semua panggil Rey pun. "

"Ohh.. Sebab Ezra, dia asyik sebut Zenia. Akak ingat orang lain-lain. Confius akak. Bagi tangan. "Perempuan tu dah siap cincin dalam tangan.

Reyhan yang masih nervous terus angkat tangan. Habis orang kiri kanan gelak. "Amboi Reyhan... Suka la tu. Tu lagu tu, tu. "

"Ummi.."Reyhan keraskan suara. Bertambah segan lagi dia.

"Sembang punya sembang lupa nak kenalkan diri. Akak Zinnirah.. Boleh panggil Kak Zin je. Tu, lelaki pakai baju Melayu sedondon akak tu husband akak. Boleh panggil abang Shahir."

Reyhan angguk laju. Sedar-sedar cincin dah tersarung pada jari manis dia. Eh? Kenapa ada dua?

"Haaa.. Tu la hang. Kami punya bincang, hang dok angau kat dia. "Ummi cubit sisi paha Reyhan.

"Ya Allah, ummi.. Malu la Rey." Reyhan tutup muka malu.

"Haha. Dengar ni Rey. "Kak Zin ambil tangan kanan letak atas paha dia. "Cincin belah rotan ni, cincin meminang. Cincin 3 batu ni, cincin tunang. Tak payah risau.. Ni semua Ezra guna duit dia sendiri. "

Reyhan pegang cincin yang tersarung pada jari. "Cantik. Dia pilih ke? "

"Haah.. Kami pun tak tahu dia dah ready cincin. Sedar-sedar dia letak dua bekas depan kami cakap nak minta tolong risik someone ni. "Kak Zin ikut pegang tangan Reyhan.

"Dah.. Jom bergambar. "Kak Zin ubah kedudukan. Dia duduk sebelah Reyhan yang elok bersimpuh.

"Eh.. Saya tak siap cantik-cantik tak apa ke? "Reyhan mula cuak. Ya la. Ummi dah cantik pakai baju kurung. K memang dah lawa, pakai selendang je. Dia?

Dengan jersi lusuh lengan panjang tambah track kelabunya. Tudung sarung je pulak tu.

"Tak apa. Tunang je. Nikah nanti, baju bling-bling pun tak apa. "Zinnirah tarik Reyhan dari sisi. Ummi pun ikut sama pose.

"Kalau Rey tak puas lagi, esok siap cantik-cantik. Akak suruh Ezra datang ambil Rey datang rumah akak. Ok macam tu? "Zinnirah tepuk lengan Reyhan memujuk.

Jantung Reyhan rasa hilang rentak. Ezra bawa dia datang rumah?

Habis merah satu muka dia. Panas je pipi dengan dahi. K pula sibuk tekup pipi nak mengusik. Bila ummi dengan Kak Zinnirah bangun, baru Reyhan perasan yang semua dah beransur balik.

Kuih-muih dengan air pun nampak terusik. Nasib la ada gerai nasi lemak depan pagar asrama. Ada la sikit makanan yang boleh dihidang. Kalau tak, air je la.

"Reyhan.. Mari sini. "Reyhan yang tengah kutip gelas letak semula dekat satu tempat.

Dah sampai pintu, dia sarung kasut. Ummi pula dah jauh dekat kereta proton perdana hitam. Nasib tak terjatuh rahang Reyhan nampak kereta mahal tu. Mula la air liur payah nak telan.

EZRAWhere stories live. Discover now