Bab 47 | Too good to be true

47 1 0
                                    

Boot paras suku betis yang semalam dia pilih elok tersarung pada kaki. Dia ketuk sikit pada simen lantai, senyum suka dia beri pada Jake yang tengah berkomunikasi dengan pasukan dia mungkin. Dah macam askar pulak Reyhan tengok style mamat kongsi bangsa dengan suami dia ni.

"Siap?" Reyhan balik ke dunia nyata, terkejut dengan suara Jake.

Reyhan angguk laju sambil tangan periksa semula semua barang yang dia perlu apabila dia keluar. Sudah semestinya sebuah telefon pintar dengan power bank!

Tanpa buang masa lagi, Jake terus escort Reyhan masuk ke dalam lift. Dah macam berjalan dengan patung, Reyhan mula rasa kekok. Bukan biasanya Jake ni kaki borak ke? Sejak bila pula dia ni pandai zip bibir?

"Sejak bila seorang Jake pandai pasung lidah sendiri ni?" Soalan Reyhan buat Jake yang tengah fakus scroll skrin telefon terhenti. Perlahan, Jake pandang Reyhan dengan satu renungan tajam sekali pakej kerut di dahi.

"Jangan buat saya nervous, ma'am." Boleh nampak raut resah yang tertulis pada wajah Jake lepas dia keluarkan isi hati.

"Kenapa nak kena nervous pulak ni?" Dalam diam, Reyhan lepas nafas lega. Rasa nak gelak tapi dia tahan.

Jake mendahului perjalanan kali ini dengan iringi Reyhan di tempat parkiran kereta. "You are the most difficult tasks ever sepanjang saya kerja bawah bos, tau. Saya berani sumpah."

Jake siap angkat tangan kanan dengan muka habis serius. Lagi sekali, Reyhan rasa nak gelak tapi dia tetap tahan. Tak memasal budak Jake ni makin nervous, makin ke laut otak dia.

Reyhan masuk ke dalam perut kereta sambil kemam bibir. Ini kalau dulu dia jenis lepas perasaan, memang dia dah bantai gelak sakan sekarang ni. Akhirnya dia boleh bersyukur untuk habit dia yang ini. HAHA!

Tak pernah nak behave kan kau, Zenia. Budak tu baru je mengaku kau tu task paling susah. Yang kau suka sangat ni dah kenapa?

Reyhan pegang sisi dahi. Rasa nak pecah kepala sebab emosi dah terbahagi dua. "Pakai seatbelt, gelap masa depan saya tiba-tiba bos tunggu dekat parking lot tengok Ma'am tak pakai seatbelt. "

Selesai pasang tali pinggang keledar, kereta meluncur dengan baik di atas jalan. Dia nak tenangkan hati Jake, tapi dengan dia sekali tak dapat nak jawab apa-apa sekali Ezra dah mulakan siasatan dia.

Reyhan gigit bibir bawah bila traffic light bertukar merah. Sejak semalam, kepala dia bising dengan segala macam soalan yang dia tak dapat nak tanya si Ezra. Dengan dia tertidur depan sofa nya, nasib Ezra tak membebel pagi tadi masa solat subuh. Tergesa-gesa sangat kot sampai lupa hal itu.

"Errr.." Jake yang baru lepas tengok cermin pandang belakang laju angkat kening tinggi. "Kenapa tu, ma'am?"

Reyhan diam sekejap. Tengah susun ayat. "Which one is kerja utama Ezra?" Alamak, lidah lagi laju dari akal sihat pulak dah kali ni.

Ketukan kecil jari-jemari Jake terhenti. Dia tarik nafas dalam sebelum menjawab. "Jujur lah kan, saya pun confuse. For one moment, dia betul-betul suka dengan pastries-pastries ni. Langsung tak nampak jiwa dia dalam benda-benda lasak."

"Tapi, another moment... Ma'am takkan percaya yang dia ni pandai buat macarons and pavlova dengan tangan keras konkrit tu." Terkeluar gelak kecil dengan ayat sendiri.

Reyhan dah tarik senyum nipis sambil angguk perlahan. Dia dah tengok destinasi mereka agak jauh bila Jake letakkan telefonnya pada phone holder. "Bos korang pernah ada girlfriend?"

Lagi sekali, blurt out dia bukan kaleng-kaleng ini kali.

Halus je suara Reyhan jeluar dari celahan gigi yang dia sengaja ketap. Nak tau, tapi dia malu. Takut juga kena cop isteri cemburu buta sebab dengan ex girlfriend suami pun nak ambil tau.

EZRAWhere stories live. Discover now