Bab 34 | Aliya

36 3 0
                                    


"Wohoooo! Mana interpol, ha?! Mana?! Mana?!" Wais terlompat-lompat buka langkah gaya nak belasah orang.

Ezra yang tengah isap Marlboro, sedap tersandar dekat badan kereta Aruz tergeleng. "Kau nak naik turun mahkamah dunia ke, sial?"

Wais terdiam. Dalam dia tengok Ezra yang masih sama. Tak ada riak gurau. "Depan bini kau cakap lain. Dekat sini kau cakap lain. Apa benda ni?"

Wais dah cekak pinggang tak puas hati. Dia tarik beanie dari kepala kasar. Punya lah semalaman dia tak tidur sebab fikirkan hal polis yang dah dekat 5 tahun kejar dia dengan kes dadah dalam rekod. Bukan dadah biasa-biasa. Dadah yang jumlah permintaan cecah juta-juta US dolar.

"Lagi sekali kau kena cekup, aku dengan Ezra dah tak nak ambil tahu. Daripada habiskan duit sebab kau.. Baik habiskan duit bawa balik perempuan yang lahanat tu dah lacurkan dekat gengster Mexico." Entah dari mana, Hafiz dengan kelengkapan senjata dah siap pada tubuh.

Hafiz tepuk lengan Ezra lalu puntung rokok dia tarik kasar. "Kau. Nak bunuh keturunan, isap rokok? Kau nak Reyhan mati awal?"

Rahang Ezra menegang. "Sial."

Hafiz tergeleng tengok Ezra jeling dia macam ada mata pisau dekat mata tajam tu. Hafiz kedepankan dagu bila Wais ikut tercengang. "Kau sound macam tu je kan Ezra tu?"

"Dia manusia juga, Wais. Buat apa nak takut?" Belagak. Hafiz siap mendengus sinis.

Tak!

           Tak!

Tak!

Menunduk Hafiz jaga kepala daripada terkena tembakan rambang. "Naik! Tercegat apa lagi dekat bawah?!"

"Tuan!"

Pucat juga la muka si Hafiz. Wais dah gelak sakan sambil ikut jejak Hafiz yang berdesup laju naik dalam pesawat.

"Tapi jangan buat main. Manusia tu ada hati bila bercinta je. Untuk kita...." Ibu jari Hafiz letak pada tengkuk. Dari kiri ke kanan, dia buat simbol leher dikerat.

Wais masih tersengih. "Berani-berani kau, takut juga dengan mata peluru."

"Aku nak hidup lama, bro. Tak cukup bertaubat lagi aku ni. Malu nak jumpa Tuhan dengan dosa aku yang dulu." Hafiz tepuk bahu Wais yang dah kejung.

Ezra tiba-tiba muncul dekat tempat simpan senjata itu tengok Wais macam dah nak menangis. "Putus nyawa dah?"

Wais angguk. "Dia tembak aku macam tu je, Ezra."

Ezra tergelak sinis sebelum letak beberapa bekas peluru Glock. Dia bergerak lagi ke belakang. Nak periksa semula, kot peluru ganti tak cukup.

Baru dia nak ambil fail daftar senjata dan peluru, Faz muncul dari depan. "Detektif Alex."

Ezra ambil telefon lalu kepala dia angguk sekali. Ezra jauhkan diri kedepan sikit, Faz yang dekat situ dia suruh teruskan periksa apa yang Ezra patut periksa tadi.

"Serius aku dengan Zack tak payah ikut?" Alex dihujung talian kedengaran tak puas hati.

"Kau nak jawatan kau kena lucut, kau ikut." Pendek tapi padat. Cukup buat Alex terdiam.

Kedengaran keluh berat. "Fine. Aku dengan Zack dah report hal dekat pihak atasan. Tak payah risau. This operation, only us know."

Ezra angguk kepala. "Hati-hati."

Terus talian diputuskan. Bukan nak kurang ajar. Tapi ada misi yang lagi penting dari laporan rasmi yang sepatutnya tak perlu pun dia tahu. Sebab dia yakin dua anggota kerajaan itu boleh dia percaya.




EZRAWhere stories live. Discover now