"That is so not your style. "Dengan muka jijik, K mencebik tengok pakaian Reyhan.
Reyhan yang tengah betulkan simpulan tudung di bahagian tengkuk cuma biarkan kritikan 'membina' K. Sesekali pantulan K pada cermin dia jeling. "Ini pilihan I. Style tak style... I need to find my mother. "
Reyhan lepas nafas panjang bila tudung siap dikemas. "You... Tak nak try lagi? " K hulur telefon Reyhan kepada tuannya.
Reyhan pandang lama alat elektronik canggih dalam tangan K. Mata dia kembali berair. "My life is over. Kalau mommy masih hilang... You boleh anggap I dah mati. "
"Rey! "Bergema tandas mewah itu dengan teriakan K.
"My another soul has just left me, K! Seminggu! I dah rasa macam 1000 tahun dia tak ada. And the best part is, he left me after a month he make me as his wife. A fucking month! "
Reyhan besarkan mata lalu pandang siling. Air mata yang hampir menitik dia lap dengan hujung tisu. "Ou... My poor baby.. May--maybe dia ada sebab dia sendiri. Maybe nanti dia dah settle problem dia... Dia call you.. Kan? "
"Khairin... I call dia dari subuh sampai subuh balik tau... I tanya Kak Zin.. Abang Shahir.. Sampai atuk dengan nenek pun I call.. Everybody just telling me the fucking same answer.. "Reyhan simpan semula barang-barang yang digunakan untuk hias muka sendiri.
Makin lama, perbuatan Reyhan makin kasar. Dia teruskan lagi. Namun, setelah beberapa saat... Reyhan hampir humban lipmate kegemaran ke dalam singki. Mujur K sempat tahan tangan Reyhan lalu dia tarik tubuh kecil itu dalam pelukan.
"Shhhh... Okay.. Okay.. I get it. No more question, no more pujuk-pujuk about him. I'm sorry. "K elus kain yang membaluti kepala Reyhan. Sesekali tubuh Reyhan dia tepuk perlahan.
"I just... miss him, K.. I miss him... A lot. "Reyhan pejam mata rapat.
Sebulan.
Satu tempoh yang boleh buat dua jiwa saling bertegur sapa. Dua hati meniti kasih di penghujung hari. Dan hati Reyhan... Betul-betul dah terpaut pada lelaki Inggeris itu.
Tapi semua tu dah direnggut oleh lelaki yang sama. Adakah dia betul-betul tak boleh disayangi? Reyhan menapak keluar dari tandas bila K siap merias muka sendiri.
Setiap satu langkah Reyhan menapak, dia makin hilang dalam angan sendiri. Kepala mula memainkan memori seminggu ni. Memori yang mana, dia ditinggal lagi.
Ditinggal oleh orang yang dia kasih dan sayang, jiwa dan raga.
***
Kedengaran derap kaki sedang menghampiri dia yang dah terduduk bersandar pada dinding. Reyhan angkat kepala.
Jake.
"Mana Ezra? "Reyhan pandang anak mata Jake dengan pandangan kosong.
Tak ada lagi gembira, teruja, marah, malah sakit pun hilang. Berusaha Jake tafsir pandangan kosong Reyhan. Mungkin mata dia dah kurang berfungsi untuk teka apa yang ada dalam hati gadis itu.
Tapi tak boleh. Reyhan berjaya tutup segala rasa yang dia punya dalam hati.
"Dia ada hal. Ezra arahkan saya bawa ma'am balik hostel. "Jake hulurkan tangan kononnya untuk bantu gadis itu bangun.
Reyhan keluar gelak tak percaya. Sinis je bunyi gelak halus itu pada pendengaran Jake. Dia tarik semula tangan bila Reyhan dah selamat berdiri atas kaki sendiri tanpa bantuan. Kali ni, baru Jake faham.
YOU ARE READING
EZRA
Action-*The dangerous MYTH that becomes true*- **** "Kalau macam tu, aku sanggup mati." - Reyhan Zenia "Wah, wah, wahhh! Sanggup mati, ek? Kau tau tak siapa si sial ni?" - Sang pembelot "Kenal!" "Siapa?" "Ezra." "Udara un...