Hakimi jengukkan kepala ke luar bilik. Dah tak ada suara Reyhan. Perlahan-lahan dia menapak ke dapur untuk cari ummi.
Nafas panjang dia lepas sebelum kerusi meja makan dia tarik. "Rey dah balik bilik? "
Sambil tangan capai cucur jagung dalam pinggan, kepala dia pusing kebelakang ke arah pintu depan. Bila yakin pintu tu tertutup rapat, dia pandang belakang ummi semula. Dia perlu tenang sekarang. Dia dah besar dan ummi dah banyak usia.
"Kenapa? Hang nak jumpa dia ka? "Ummi Hayat yang tengah gaul dup tulang bersuara.
"Dak.. Kimi.. "Hakimi berhenti. Debar dalam dada makin menggila.
"Hang apa? "Ummi pusing menghadap dia dengan muka pelik. Tak pernah-pernah anak teruna dia ni tak cukup perkataan.
"Ermm... Pasaipa ummi teqima Ezra? "Dingin. Hakimi tak mampu nak elak rasa sakit hati bila dapat tau ummi terima Ezra jadi tunang Reyhan. Satu-satunya Reyhan dia.
"Ummi suka dia. Kenapa? Hang ada calon lain ka untuk dia? "Ummi soal ingin tahu. Kot la Hakimi terlebih prihatin.
"Ummi.. Ummi tau dia lagu mana. Ummi pun tau dia daqi mana. Ummi tak qisau ka? Rey tu bukan patung nak jodohkan dia sesuka hati. "Hakimi cuba tahan suara. Makin dia rasa alasan ummi tak munasabah, makin dia rasa nak sangkal keputusan ummi.
Ummi Hayat mengeluh. Dia tahu Hakimi akan persoalkan benda ni. "Ezra dah layak nak jadi suami untuk Reyhan. Dia baik. Dia qajin. Apa lagi yang tak cukup? Segak pun segak. Hang nak lagu mana lagi? "
"Ummi~~...... Dia muallaf, ummi. Dia baqu belajaq agama. Entah pandai ka dak mengaji lagu tu. Dengan dakwat sini sana bagai. Kimi tak yakin dengan dia ummi. "Mulalah hati dia buka hal-hal buruk yang dia nampak dari lelaki bangsa British tu.
"Kimi.. Sejak bila hang lagu ni, ni? Hang sedaq dak hang cakap apa? Muallaf lagu mana pun dia, dia tetap oqang Islam. Hang sapa nak pertikaikan benda tu? "Ummi mula marah. Sekejap-sekejap dia pandang Hakimi dengan dahi berkerut.
"Ummi.. "Hakimi tekan lagi suara dia. Dia tak terima pertunangan ni.
"Apa lagi, Kimi? Hang nak apa? "Ummi berhenti kacau sup atas dapur. Dia bergerak ke singki lalu basuh setapis herba.
"Putuskan depa, boleh? "Kali ni dia cuba cakap lembut-lembut. Kot hati ummi dapat kesan rasa tak senang dalam hati anak teruna dia ni.
"Muhammad Hakimi bin Yusuf? Pasaipa hang pelik lagu ni, ni? "Dah ummi seru nama penuh si Hakimi. Hakimi telan liur. Nampak gayanya dia berjaya cucuk sisi garang ummi.
"Kimi suka kat Reyhan. "Sambil mata menghadap cucur jagung, dia buka hati pertama kali pada ummi.
"Jadi? Hang nak buat apa? Nak putuih kan depa la ni? Lagu tu? "Ummi pusing menghadap dia.
Hakimi angkat bahu. "Kalau boleh, Kimi buat. "Dengan riak tak bersalah dia suarakan keinginan hati.
"Dah.. Dah la tu, Kimi. Rey tu dah anggap hang abang. Hang nak apa lagi? Qamai lagi perempuan cun melecun kat luaq sana. Tu, si Zurin tu. Bukan dia tak dak hati kat Hang. "Ummi sengih bergurau. Tau sangat Hakimi cukup rimas dengan budak bertiga tu.
"Ummi... "Hakimi leretkan suara keras dia tu. Lagi la jemput rasa geli hati ummi Hayat.
"Ummi tak mau la bebankan dia dengan masalah kat pusat ni. Hang pon tau, dia bukannya tenang dok sini. "Ummi Hayat letak mangkuk terakhir atas rak.
Tangan yang basah dia lap pada kain yang tergantung atas dapur. "Kalau ya pun, jangan la sampai nikahkan dia dengan muallaf tu. "
Hakimi mengeluh berat bila ekspresi ummi jadi lebih serius. Dia tahu, ummi risau Reyhan terus-terus kena buli disebabkan latar belakang hidup gadis tu. Hakimi bangun lalu kerusi dia tolak balik ke bawah meja.
YOU ARE READING
EZRA
Action-*The dangerous MYTH that becomes true*- **** "Kalau macam tu, aku sanggup mati." - Reyhan Zenia "Wah, wah, wahhh! Sanggup mati, ek? Kau tau tak siapa si sial ni?" - Sang pembelot "Kenal!" "Siapa?" "Ezra." "Udara un...