6

113 17 0
                                    

Selesai makan malam, mereka pun gerak pergi ke ruang tamu untuk sesi perkenalan diri yang tertangguh sekejap tadi.

"Okay, memandangkan semua dah ada kat sini, jom kita mulakan sesi kenal-mengenal kita" ucap Jisoo yang sudah mengambil tempat di salah satu sofa di situ.

"Jap jap, sesi kenal-mengenal? Sejak bila kita semua ni lupa ingatan?" tanya Seungcheol yang masih pelik dengan situasi itu.

"Haih hyung sorang ni, hyung tak perasan ke ada budak kecil kat sini?" tanya Wonwoo pula sambil tangannya menunjuk ke arah Chan kecil.

"Tak" jawab Soonyoung.

Nampak pelik kenapa dia pulak yang  jawab. Tapi dia pun termasuk salah seorang dari lima manusia yang tak perasan kehadiran budak kecil itu.

"Samalah aku pun tak nampak dia tadi" sambung Minghao dan disetujui oleh tiga lagi manusia yang baru balik tadi.

"Waktu makan tadi pun korang tak nampak?" tanya Seokmin pula dengan wajah yang tertanya-tanya kepada lima manusia itu.

"Tak" jawab mereka sambil menggeleng kepala perlahan.

"Mesti korang terlampau fokus dekat makanan tadi kan? Aku tahu masakan aku sedap" ucap Mingyu malu-malu.

Dia dah lupa yang dia hampir-hampir je nak buat dapur tu terbakar.

Manakala yang lain hanya membuat muka menyampah. Malas nak layan lebih-lebih sebab takut dia makin kembang nanti.

"Dah lah cepat lah mula" ujar Seungkwan malas. Dia dah penat tu, yelah baru balik kerja dah kena hadap benda-benda macam ni.

"Okay Chan kecil, pergilah berdiri dekat sana tu pastu kenalkan diri" ujar Jisoo pula.

Diorang dah rancang untuk panggil budak kecil tu Chan kecil, manakala Chan dewasa tu Chan je, ataupun Dino.

Kalau tak tukar, nanti asyik orang yang salah je yang menyahut. Lagi satu, kenapa Dino? Sebab Chan dewasa tu berangan nak jadi Dinosaur.

Chan kecil berdiri dihadapan mereka semua lalu memperkenalkan dirinya.

"Hai hyung semua. Nama kita Lee Chan, boleh panggil kita Chan" ucap Chan kecil lalu menunduk hormat.

Para hyung tu pun apalagi, auto tunduk juga lah sebab budak kecil itu tunduk tetiba.

"Kalau kitaorang panggil awak Chan kecil boleh?" tanya Jeonghan dengan senyuman kecil di bibirnya.

"Boleh" jawab Chan kecil lalu mengangguk teruja, tidak lupa juga senyuman manisnya itu.

"Harap-harap kau tak semakin mengecil sudah lah budak" bisik Jihoon yang duduk di sebelah Jun.

"Amboi bang, cakap dengan cermin ke?" Jun yang mendengar bisikan Jihoon tadi membalas semula dengan senyuman sinisnya.

Jihoon hanya memandang tajam ke arah lelaki China itu. Dia malas nak panjang-panjang perang mulut. Kejap lagi dekat bilik dia sambung lah perang tu.

"Berapa umur Chan?" soal Soonyoung.

"10 tahun"

"Asal mana?" soal Vernon pula.

"Iksan"

"Eo, sama dengan Dino lah ni ea? tanya Seungkwan pula. Chan kecil hanya mengangguk dengan senyuman yang tidak lekang dari bibirnya.

Yang lain hanya mengangguk dengan semua jawapan Chan kecil itu, termasuklah yang dah balik awal daripada lima orang yang tadi tu.

Diorang baru tahu pasal tempat tinggal budak kecil ni, sebab tadi cuma tanya nama dengan umur je. Tiba-tiba, Jun tanya pula.

Future | SVT Lee ChanWhere stories live. Discover now