9 bulan kemudian..
"Chan! Minggu depan kita pindah rumah taw. Jadinya, mana-mana barang kamu yang kamu dah tak pakai tu, masukkan dalam satu kotak. Nanti kita bagi dekat orang yang perlukan barang-barang tu" ucap Pn. Lee kepada Chan yang sedang makan di hadapannya itu. Chan terus tersedak apabila mendengar kata-kata ommanya itu.
"P- Pindah? Pindah mana, mama?" soal Chan tak percaya.
"Iya sayang. Kita nak pindah nanti. Kita pindah kampung nenek" jawab Pn. Lee tenang sambil tersenyum kecil memandang wajah Chan.
"K- Kenapa kena pindah?"
"Papa kena kerja dekat sana pula. Jadinya kita kena ikut lah, okay sayang?" balas Pn. Lee lagi sebelum bangun dan pergi ke dapur bersama pinggan dan mangkuknya. Manakala, Chan hanya termenung seketika.
"Tak!" jerit Chan tiba-tiba, membuatkan Pn. Lee yang berada di dapur tersentak kecil. Pn. Lee terus keluar dari dapur dengan wajah yang berkerut kecil dan bercekak pinggang dihadapan Chan.
"Apa yang tak?" soal Pn. Lee pelik.
"Kita tak boleh pindah!" balas Chan sambil menggeleng laju. Pn. Lee melentokkan sedikit kepalanya ke kanan, pelik dengan perangai anaknya yang tiba-tiba ini.
"Kenapa pula?"
"T- Tak boleh! Kita tak boleh! Kita.. kita kena duduk dekat sini sampai Chan dah besar!" bantah Chan. Wajahnya pula risau memikirkan sesuatu.
"Kenapa kena tunggu kamu dah besar, baru boleh pindah?"
"Sebab.. "
"Sebab?" tanya Pn. Lee pelik. Chan pula masih memikirkan sesuatu untuk dijawab.
"Sebab Chan suka main dekat taman tu!" jawab Chan, mengharapkan yang ommanya akan terima alasan dia itu. Pn. Lee mengeluh dan menggeleng perlahan.
"Ada-ada jelah kamu ni, Chan. Dah cepat sikit makan, pastu naik atas kemas apa yang patut. Petang ni mama nak pergi pusat jagaan kanak-kanak" ucap Pn. Lee penuh sabar.
"Tapi, mama.. Chan suka main dekat taman tu" pujuk Chan lagi.
"Dekat rumah baru tu pun ada taman permainan juga" tegas Pn. Lee lagi. Chan mencebik kecil. Pn. Lee yang malas nak melayan perangai mengada Chan itu, terus kembali ke dapur semula.
"Chan hyung" sapa suara kecil disebelah Chan. Chan menoleh ke arahnya sebelum mengangguk kecil.
"Jangan lah sedih-sedih. Jom kita kemas mainan kita sama-sama. Pastu kita bagi dekat kawan-kawan" pujuk kanak-kanak kecil yang baru menginjak umur lapan tahun itu. Chan kecil mengeluh perlahan sebelum menyambung makan.
-
"Hyung nak bagi ni tak dekat kawan-kawan kita nanti?" tanya Geon, adik kepada Chan. Dia menunjukkan sebuah patung dinosaur kepada Chan. Chan terus menoleh kearah adiknya.
"Hei! Itu patung kesayangan hyung" ucap Chan sebelum menghulur tangannya pada Geon, meminta patung dinosaur itu. Geon terus menyerahkan patung tersebut pada Chan.
"Kenapa hyung sayang sangat dekat patung tu? Patung tu dah lama kot" tanya Geon tanpa memandang wajah Chan. Chan termenung seketika sambil memeluk erat patung itu.
"Hyung?" panggil Geon sambil melambaikan tangan kecilnya dihadapan muka Chan yang sedang termenung.
"Ha iya?" tanya Chan setelah sedar dari lamunannya.
"Geon tanya, kenapa hyung suka sangat dekat patung tu? Pastu hyung termenung pula" balas Geon sambil memandang sekilas wajah Chan. Chan mengeluh perlahan.
YOU ARE READING
Future | SVT Lee Chan
Fanfiction"Kalaulah dulu aku tak lemah mesti aku tak sakit macam ni." kata Chan sendiri. - "Chan hyung jangan tinggalkan kita" "Hyung tak tinggalkan Chan, hyung akan tetap ada dengan Chan..." "...dekat sini". sambungnya lagi sambil menepuk perlahan dada ba...