الفصل العاشر

2.9K 74 8
                                    

قبل كل شىء صلوا على النبي
نسالكم الدعاء بالرحمة
الفصل العاشر
********

الحال ايضا كان لا يختلف عند اديم . الذى جلس على مقعد بسيط جدا . لاحظ ان ورود لا تطيق وجوده .
- قائلا باستغراب . ليه حاساك ؟ مش طايقى وجودى .

كانت ترتب له السرير . عندما سمعت صوته وسؤاله المزعج مثله . التفت اليه .
- قائلة بقوة . ماكنش فى داعى تتعب نفسك وتيجى هنا . كان ممكن تخلى الصحافة تكتب عن انجازاتك وتبرعك للدار كل سنة . وكدة كنت هتوفر مجهودك ووقتك الثمين .

انصدم من كلامها واستغربها بشدة ... كيف تجرات ان تقول له هذا الكلام الموجع ... برر لنفسه انه من الممكن ان يكون سمع عن طريق الخطا . فسائلها بهدوء .
- قائلا باستفهام . هو اللى انتى بتقولى ده صح ، ولا ايه ؟

اجابته بقوة وجراة غير معتادة منها .
- اكيد طبعا صح .

- قائلا بعدم تصديق . وهو يقوم من على المقعد بعصبية . ايه اللى انتى بتقولى ده ، وازاى تتجراى من الاساس .

- انت هينتنا بزيادة اوى .

- انا هنتكوا . انا ساعدتكوا . دى كلمة شكر منك .

- فى . بس من غير الصحافة . هو دينكم معلمكوش حاجة .

تضايق من سخريتها الواضحة من دينه . قائلا بهدوء عكس البركان الذى به من وقاحتها وجرائتها على دينه .
- دينا يا محترمة علمنى احترام الاديان . ومساعدة الجميع دون التفكير مين مسلم او مسيحى .

- انا ماقصديش اغلط فى الدين الاسلامى او فكره انا بحترم كل الاديان برضو .

- اومال لو قصدك كنتى عملتى ايه ؟

- انت اللى خرجت خارج دايرة الدين لم جبت الصحافة النهاردة . علشان تتباهى وتتفاخر قدام الناس .

- لو بتتكلمى على التباهى كنت اتباهيت من اول السنه اتبرعت فيها للدار . لكن انا بقالى عشر سنين بتبرع للدار من غير ما حد يعرف ، والنهارده حبيت اجي واشوفها في مشكلة .

- احنا بقالنا عشر سنين بنبعت ليك دعوة علشان تيجى وعمرك ما جيت . واليوم اللي قررت تيجي فيه جيت مع الصحافه مش لوحدك .

- ما اقدرش انكر ان انا كنت عارف بوجود الصحافه النهارده بس ...

- من غير بس يا مستر أديم حضرتك ضيعت الثواب اللي فضلت 10 سنين تعمله . الرب يسامحك . رمت كلماتها الثقيلة فى وجهه ، ثم ذهبت من امامه .
حاول ان يتكلم معها . لكن هى كانت اغلقت الباب فى وجهه ... امسك شعره يحركه للوراء والخلف بعصبية شديدة ... ويزفر فى ضيق وغضب ... سائلا نفسه بعدم تصديق .
- جابت الجراة دى منين علشان تكلمنى بالوقاحة دى . وتقف قدامى هى مين من الاساس ؟ دى انا اصغر موظف بيترعب منى وعمره ما اتجرا يقف قدامى بالطريقة . حتى نسمة اللى بعتبرها اختى الصغيرة عمرها ما عملتها . دى بنت انا قد عمرها مرتين . ازاى تكلمنى بالطريقة دى . وتهين كرامتى اللى مافيش حد على الكوكب عمره ما عملها . ازااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااى . قالها بعصبية .

لعنة الحب المنبوذحيث تعيش القصص. اكتشف الآن