قبل كل شىء صلوا على النبى
نسالكم الدعاء بالرحمة
الفصل الثامن عشر "*****
بعد ان انهى اتصاله مع الام ... واتفق معها انه سيرزهم غدا ... تحمست بشدة ووافقت على الفور ... ميقنة انه ات لاجل تبرع ...خرج من مكتبه . راى نسمة منهمكة فى عملها ... او تدعى ذلك ... فهى قررت فى داخلها ... لا يوجد اديم مرة اخرى ... ذهب الى عندها ونادى عليها .
- قائلا بنداء . نسمة .تركت ما بيدها ، وتحدثت معه ببرود غير طبيعى .
- قائلة بقسوة . نعم يا مستر .قال بطلب ، وهو يقف امامها مباشرة .
- الغى كل اعمالى بكرة .- حاضر . حضرتك تؤمر بحاجة تانية .
قال بقلق ، وهو يستغرب بشدة ردة فعلها الباردة . خاصة انه من صفاتها الاستفسار ومعرفة كل شىء .
- فى حاجة يا نسمة ؟- مافيش يا مستر . بتسال ليه حضرتك السؤال ده .
- لانه مش عادتك ؟!
- انا خلاص عدت حساباتى وقررت ماادخلش فى اللى ماليش فى .
- عيدى حساباتك بس مش للدرجة .
- كدة افضل لينا احنا الاتنين .
قال بصدق ، وهو يتحدث معها بحنية .
- نسمة انا بعتبرك اختى .قامت من على مقعدها .
- قائلة بحدة . وهى تهب فيه بغضب . انا مش اختك يا مستر اديم . انا مجرد سكرتيرة بتشتغل عند حضرتك .قال بحزن ، وهو مصدوم من ردة فعلها العنيفة .
- لا انتى ماعدتيش حساباتك . انتى غيرتى كل تفكيرك .- التغيير مطلوب احسن من فقدان الكرامة .
- انتى اللى كنتى السبب فى الموقف ده .
- علشان كدة قررت اغير من نفسي واكون انسانة جديدة .
- غيرى من نفسك مع كل الناس الا انا .
- ليه انت ؟
وضع يده على مكتبها .
- قائلا بحزن . وهو ينظر فى عينيها . لانك حد غالى على ، ومقدرش احس انك بتعاملينى كواحد غريب .لم تهتم بصدق مشاعره .
- قائلة بعدم اهتمام . ما هى دى الحقيقة حضرتك غريب .قال بحدة ، وهو يضرب بيده على المكتب بعصبية .
- نسمة بطلى طريقتك دى .تجاهلت عصبيته ولم تبالى بنيران الغضب التى تخرج من خضراء عينيه الذى تحول الى شديد الاسوداد .
- قائلة بعند . كلام حضرتك هيتنفذ يا مستر اديم .- بقي هى كدة .
هزات راسها ايجابا ، وجلست على مقعدها مرة اخرى ، ثم امسكت الاوراق لتواصل عملها بمنتهى البرود .
قال بحنق ، وهو يرفع يده من على المكتب بضيق .
- شكرا يا نسمة .- العفو يا مستر .
أنت تقرأ
لعنة الحب المنبوذ
Ficção Adolescenteلا يؤمن بالحب ... وعندما دق قلبه لاول مرة ... كان ملكا لاخيه فسيعيش لعنة ... لعنة الحب المنبوذ بقلم سهير محمد #