JoonasxNiko=Täydellinen bromance

513 45 80
                                    


*NIKO*

"Jos mä laitan levyt, laitat sä kastikkeet?" kysyin vieressäni seisovalta mieheltä.

Se katseli hymyillen meidän aiheuttamaa sotkua. Koko keittiö oli kuin pommin jäljiltä. Juustoraasteet pitkin pöytää, paperia siellä täällä ja maustepurkit pitkin poikin. Ja vain kaiken tämän kruununa oli tomaattikastikkeen tahraama liesi. Miten me edes onnistuttiin tässä...

"Kummalla alotetaan?" Joonas kysyi.

Mä jouduin jälleen kerran lunttaamaan paketin kyljestä missä järjestyksessä mikäkin laitettiin. En mä ollut sitä tarkistanutkaan vasta kuin kymmenen kertaa.

"Pohjalle tulee jauheliha ja juusto ja sitten levyt" kerroin lukiessani paketin kyljestä.

Vedin tuon toisesta päästä auki ja jäin odottamaan Joonaksen aloitusta.

"Eli jauheliha alle ja juusto päälle" se muistutteli itseään ääneen.

Se näytti söpöltä keskittyessään tähän kuin johonkin suurempaankin koitokseen. Hyvä se toki oli tämäkin tosissaan ottaa.. mikäli siis halusi saada syömäkelpoista ruokaa vielä tämän illan aikana.

"Sä voit ajatella ne vähän ku meidät. Mä päällä, sä alla" tokaisin virnistäen ja tökkäsin tuota sinisilmäistä blondia kylkeen. Vaikka se olikin läppä, oli siinä totta toinen puoli. Ja Joonas tiesi sen itsekin. Sitä vain oli kiva kiusata siitä miten alistuva se toisinaan halusi olla.

Tuo iski mulle virnistäen silmää ja painoi nopean pusun mun poskelle. Sitten se hyökkäsi kattilan ja paistinpannun kimppuun. Saatais vielä tämän päivän puolella ruokaa...

Kauniisti sanottuna Joonaksen ja mun ystävyyssuhde oli ehkä hieman omalaatuinen. Oikeastaan sitä ei tehnyt mieli edes kuvailla ystävyydeksi. Meillä oli todella vahva bromance... ja sitä ei ihan kaikki ymmärtäneet.

Musta oli hauska huomata miten meidänkin porukassa eri henkilöiden välillä oli erilaisia ystävyyssuhteita. Vaikka me oltiinkin jo koko ryhmänä todella tiivis ja läheisiä keskenämme. Ei kukaan ollut toiselle sen enempää tai vähempää kuin joku toinen. Tajusitteko? Kaikkien ystävyyssuhde toisiinsa oli tasavertainen ja yhtä tärkeä. Vain hieman eri tavoilla.

Esimerkiksi Joonas ja Joel olivat kahdestaan ihan parantumaton sporttikaksikko... ne kävi lätkämatseissa yhdessä, pelasi korista, seurasi F1... ja ties vielä mitä muuta..

Aleksi ja minä taas oltiin ne jotka saivat tuhannen taalan ideoita uusiin biiseihin toistemme seurassa. Ehkä me vain inspiroitiin sitten toisiamme niin paljon... tai sitten se oli vain Aleksin luovuus joka tarttui hetkellisesti myös muhun. Kävi se niinkin.

Joonas ja minä oltiin sitten tällaisia.. me viihdyttiin hyvin toistemme lähellä ja tykättiin esimerkiksi laittaa yhdessä ruokaa tai katsoa leffoja. Tehdä drinkkejä tai saunoa ja parantaa maailmaa. Meidän ystävyyssuhde oli aika romanttinen.

Jostain syystä se myös usein eskaloitui pieneen pussailuun. Ei pelkästään alkoholin avustuksella vaan ihan muutenkin. Sellaisia me oltiin oltu oikeastaan koko ajan.. mutta sitähän bromance oli. Meille juuri tyypillistä veljeilyä ja vähän romanssia sekaan muttei kuitenkaan vakavissaan.

"Pistähän sit levyt päälle" kuului Joonaksen käsky.

Se oli laittanut ohuen kerroksen kumpaakin kastiketta voideltuun lasiseen vuokaan. Me syötäis tuosta viikko... tai sitten se menisi kerralla. Me rakastettiin lasagnea kumpikin. Lapsuuden lempiruoka.. sitä vain tuli liian harvoin tehtyä. Kai sitä uskotteli itselleen et se oli liian työlästä. Tai sitten sitä ei viitsinyt tehdä vain itselleen. Näin yhdessä sitä oli paljon mukavampi tehdä. Ja miksei myös syödäkin.

Nappasin paketista ohuita levyjä yksi toisensa perään kunnes kastike oli peittynyt.

Sen tuoksu ainakin oli herkullinen. Toivottavasti me onnistuttiin luomaan myös sen mausta herkullinen. Noh.. ainakin meillä oli ollut kivaa sitä tehdessä. Ja se oli tärkeää! Ei aina kaikkea niin kovin vakavasti tarvinnut ottaa. Eihän?

Joonas lisäsi taas kastikkeet tuohon päälle ja näin me täytettiin vielä muutama seuraava kerros. Sitten me saatais tämä vihdoin uuniin.

"Mä laitan vielä juustoraasteen!" Joonas ilmoitti ja nappasi pöydällä lojuvan lautasen käteensä. Meidän juustokastikkeesta oli jäänyt hieman yli joten se sopi tuohon päälle oikein hyvin. Kai se oli mielipidekysymys. Toiset tykkäsi, toiset ei. Me molemmat oltiin kuitenkin juuston ystäviä joten se sopi kuvioon mainiosti.

Se sirotteli lautaselta kaiken tuohon ruuan päälle ja nuolaisi sormiaan tyytyväisenä. Mä puolestani avasin uuniluukun ja nappasin vuoan käsiini. Sujautin ruuan sinne ja painoin luukun kiinni. Kello näytti puolta seitsemää joten 45 minuutin päästä meillä saattaisi olla jo toivoa tuon suhteen. Ellei nälkäkuolema yllättänyt sitä ennen.

"Tuu" Joonas sanoi hymyillen ja tarttui mua käsistä.

Meidän olis ehkä ollut syytä siivota tämä sotku. Oli se hyvä ettei me sentään kovin usein tehty mitään tällaista... toisaalta ehkä siihen siisteyteen olis sit oppinut siinä sivussa.. tai hitostako minä tiesin.

"Mihin me ollaan menossa?" kysyin huvittuneena Joonaksen kuljettaessa mua ulos keittiöstä. Se hymyili vain ja näytti melko tyytyväiseltä itseensä.

Sen päällä oleva musta t-paita korosti sen rintalihaksia silmiä hivelevän kauniisti. Kyllä tuohon kelpasi nukahtaa. Olihan Joonas nyt upea.. ei siitä päässyt yli eikä ympäri. Söpö sinisilmäinen blondi, täysin vailla itsesuojeluvaistoa ja vastuuntuntoa. Juuri sellainen josta mä pidin.

Mutta samalla niin empaattinen ja ihana toisia kohtaan. Aina laittamassa muut itsensä edelle. Ystävät oli sille kaikki kaikessa. Se me kaikki tiedettiin.

"Ehditään hyvin ottaa päikkärit ennen ruokaa" se sanoi ja työnsi mut hellästi sohvalle. 

Sehän sopi. Vaikka toisaalta syömisen jälkeen vaarana olikin totaalinen ruokakooma. Ehkä se koitui meidän kohtaloksi..

Lysähdin sohvalle makaamaan niin että Joonas pääsi kätevästi tulemaan syliin. Siihen se kuitenkin oli tulossa. Ja mulle se sopi enemmän kuin hyvin.

Se istui ensin mun jalkojen päälle ja alkoi sitten etsiä hyvää asentoa itselleen. Kietoi kätensä mun ympärille ja painoi päänsä mun rinnalle. Siinä sen oli hyvä olla. Siinä meidän oli hyvä olla. Suorastaan täydellinen. Juuri sellainen meidän bromance oli.

***

Sanoja 817

Ja hei nyt jos joku ei vielä tiedä niin huomenna alkaa joulukalenterin muodossa tippuilemaan uutta jouluista Jikoa :))

Saint or Sinner//BC ONESHOTSحيث تعيش القصص. اكتشف الآن