اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.
الفصل الخامس
يجلس في مكتبه يدخن سيجارته وهو يراقب بتول المنهمكة في عملها بترقب ذئب جائع بتركيز شديد لتتسع ابتسامته وهو يجدها تنهض متجه للمخزن ليطفئ سيجاره سريعاً وينهض خلفها ومغادرة من باب آخر......
تقف علي سلم صغير تجذب بيدها بعض الأقمشة العالية لتنجح اخيرا في احضارها وما كادت أن تهبط إلا وشعرت بيد تكمم فمها وتكبل جسدها لينتفض جسدها وتحاول الصراخ دون ليردد هو بخبث وقعتي في إيدي يا قطة.
لتنظر له بذعر وتحاول فك يده دون فائدة لتقوم بعض يده بشدة.
ليصرخ هو بألم ويبتعد عنها.
لتترجل من علي السلم الخشبي وتتحدث بغل:اه يا خسيس يا واطي.
لينظر لها بألم ويردد بغل:بقولك ايه بت انتي فوقي لنفسك أنا سيبتك كتير لكن خلاص جبتي اخري ليقترب منها بحذر لتتراجع هي للخلف بخوف حتي وقع بصرها علي قطعة من الحديد الموضوعة أرضاً لتمسحها بلهفة وتتحدث بتهديد:لو قربت مني هقتلك فاهم يعني ايه هقتلك.
ليبتسم متهكما:ارمي اللعبة الي في إيديك يا شاطرة احسنلك خلينا نتفق انتي محتاجة فلوس وانا عايزك وياستي نضرب ورقتين عرفي لو حابة ايه رايك
؟
لتنظر له باشمئزاز مرددة باستحقار:فلوس الدنيا كلها متسويش اني أفرط في شرفي أنا أموت من الجوع قبل ما افكر اعملها.
ليبتسم بتهكم ويردد ساخراً:طالعة وش فقر لامك.
لتنظر له بعدم فهم ليردد بتأكيد:اه يا حلوة حاولت مع امك كتير لكن كانت غبية زيك.
لتردد بعدم تصديق:انت مجنون صح انت اكيد مش بني ادم انتي ازاي بالحقارة دي.
ليقلب عينيه بملل ويردد بتهكم:المثالية دي يا قطة عندك انتي وامك وبس الي بره دول يا حلوة كلهم حريمي والمخزن ده يشهد.
لتبتلع غصة مريرة من هو ما تسمعه وتردد بكبرياء:وانا وأمي مش زيهم الموت اشرف لينا ولو سمحت عديني وان كان علي الشغل ربنا الي بيرزق.
ليبتسم بسخرية:انسي يا قطة مش هسيبك ليقترب منها بسرعة وسط صراخها واستغاثتها ليفتح الباب ويدخل آخر شخص يتوقعوا رؤيته: انت بتعمل ايه شادي سيب البنت؟
ليبتعد عنها وتركض هي سريعا بها وتردد بدموع:الحقيني يا حاجة وصال عايز يتهجم عليا.
لتضمها وصال باشفاق وتنظر لابنها بخزي:حقك عليا أنا يا بنتي روحي شوفي شغلك والي حصل مش هيتكرر تاني.
لتنظر لها بتوتر وخوف وتغادر سريعاً للخارج.
لتلتفت وصال لابنها باستحقار:عمرك ما هتنضف يا واطي أمشي من هنا غور ومشوفش وشك تاني هنا ولا في البيت.
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Mystery / Thrillerأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟