اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.الفصل التاسع
في المساء تجلس بتول تذاكر ما دونته بينما حلا هائمة في احلامها الوردية التي بلشت في نسجها مع فريد .
وكذلك هنا الي تسرح في ملوكتها في نزهتها الي مع فريد.
بعد فترة ترفع بتول رأسها عن الورق الذي بيدها وتنظر لهم بتعجب:انتوا قاعدين كده ليه ؟
حلا ببرود:قاعدين عادي المفروض نعمل إيه ؟
بتول متهكمة:المفروض تذاكري يا دكتورة هو انا الي هقولك! وأنتي يا هنا لغاية دلوقتي مش فاهمه ازاي نسيتي المفتاح.
هنا بتهرب:نسيت احطه في الشنطة يا بتول وده اول يوم ليا في المدرسة الجديدة وكنت متلخبطة.
بتول بتفهم:ماشي يا هنا ركزي بعد كده وربنا يوفقك يا حبيبتي انتي أدها علي فكرة في خبر هقولكم عليه.
حلا بفضول:خبر إيه ؟
بتول بترقب:أنا هروح أتدرب في مستشفي جديدة لسه فاتحة.
حلا بتهكم:وايه فايدة التدريب طالما مش هتشتغلي!
بتول بهدوء:ممكن لو اثبت جدارتي أشتغل في المستشف عقبال ما اتخرج.
حلا بتهكم:اه يعني صبي ممرضة.
هنا بعصبية:ايه الي بتقوليه ده يا حلا الملافظ السعد
.
حلا بمكابرة:مش بفهمها.بتول بإبتسامة:وايه يعني صبي ممرضة كام سنة واضمن مكان ليا في مستشفي كبيرة زي دي.
حلا بفضول:ليه هي مستشفى كويسة للدراجادي ؟
بتول بتأكيد: أيوة صاحبها لسه متخرج جديد وبيكمل دراسة بره مصر ده الي عرفته.
حلا بضيق:أكيد معاه فلوس عشان يفتح مستشفى زي دي.
بتول بنفاذ صبر:اه معاه فلوس وده رزقه حلا يا حبيبتي عايزة افهمك حاجة كل حاجة في الدنيا دي رزق الصحة رزق الفلوس رزق حب الناس رزق لو دورتي كويس هتلاقي كل الناس واخدة رزقها ٢٤قيراط الفرق في التقسيمة وبعدين مين قالك أن الي معاه فلوس مبسوط وفرحان ؟ انتي تعرفي ربنا خد منه أيه ؟ عشان يديله الفلوس دي ! انتي بتبقي ماشية في الشارع علي رجلك جنبك الي ماشي بعربيته والي ماشي علي عكاز قبل ما تبصي علي الي راكب عربية بصي للي ماشي علي عكاز واحمدي ربنا.
هنا بحزن:عندك حق يا بتول الصحة نعمة كبيرة أوي.
لتزفر حلا بملل : المثالية هتشتغل أنا عارفة أنا هنام تصبحوا علي خير.
بتول بحزن:وانتي من اهل الخير وانتي يا هنا تاني انتي كمان يلا وراكي مدرسة الصبح وشغلك لازم تبقي فايقة.
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Misteri / Thrillerأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟