الفصل الثالث والثلاثون

3.6K 242 19
                                    

اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.

                  الفصل الثالث والثلاثون

ينزع بيجاد الكمامة الطبية ويردف بإبتسامة: أيه يا جماعة قلقانين كده ليه ؟

باسل بلهفة:طمني عليها يا بيجاد هي بخير صح ؟

بيجاد بإبتسامة: الحمد لله بخير وهتخرج خلاص والعملية نجحت .

ليتنهد باسل براحة ويجلس علي المقعد لينظر بيجاد لبتول بعتاب:ممكن بقي تقعدي ترتاحي ؟ أنا وافقت إنك تيجي علي شرط تريحي نفسك بس يظهر كلامي مش بيتسمع.

بتول بخجل :معلش يا حبيبي غصب عني بس كنت قلقانة عليها أوي.

بيجاد بتفهم: وخلاص أطمنتي عليها ممكن تروحي ترتاحي بقي لو سمحتي.

بتول بحذر:طيب أطمئن عليها طيب.

بيجاد بنفي:لا هي مش هتفوق غير بعد ساعتين لسه.

لتردف بفضول:طيب وهنعرف هي فتحت أمتي ؟

بيجاد بتفكير: بكره أو بعده بالكتير هيشيلو الشاش من عليها.

بتول يتمني:ربنا يتم شفاها علي خير.

بيجاد بإبتسامة: يارب يا قلبي يارب يلا بقي عشان ترتاحي ؟

بتول بإبتسامة:ماشي بس هنسيب باسل لوحده ؟

بيجاد بعتاب:لا طبعا هنادي ليه يرتاح هو كمان يا قطتي.

بتول بحب:ربنا يخليك ليا يا قلب قطتك……..

……..

في القاهرة…..

في شقة بتول……

تجلس حلا في غرفتها ضامة ركبتيها إلي صدرها بشرود تام ليرن هاتفها لتنظر للهاتف بالامبالاة لتتفاجئ برقم فريد ليمتعض وجهها وترد بضيق: أيوة يا فريد نعم كنت نايمة عايز أيه ؟ نتقابل لأ تعبانة مش قادرة أخرج النهاردة هو أيه إلي لازم أشوفك قولتلك مش جاية سلام لتغلق الهاتف وتتنهد بضيق غبية وهفضل طول عمري غبية….

لتنهض بتثاقل وتتجه للمطبخ تعد لها بعض السندونشات وكوب من القهوة وتتجه للخارج تجلس أمام التلفاز تشاهده بملل …..

ليرن جرس الباب…..

لتنظر له بإمتعاض فبالتأكيد هذه جارتهم سماح ومن غيرها سيأتي لها في هذا الوقت لتنهض بتثاقل غير عابئة بما ترتديه فكانت ترتدي بچامة نصف كوم وشعرها منسدل خلف ظهرها لتتجه للباب وتفتحه لتجحظ عيناها بصدمة…….

ليمتص الآخر صدمتها ويتجه للداخل سريعاً غالقا الباب خلفه ويمسكها من ذراعها بعنف:نهار أبوكي أسود أيه المسخرة إلي أنتي بتفتحي بيها الباب دي ؟

لتردف بعدم إستيعاب:أنت بتعمل أيه هنا ؟ أنت أتجننت أيه إلي جابك هنا ؟

ليردف بعصبية وهو يهزها بعنف:ردي علي سؤالي الآول أزاي يا محترمة تفتحي الباب وأنتي بالمنظر ده ؟

رواية تضحية ألم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن