الفصل الثالث عشر

3.9K 237 21
                                    

اللهم أرحم أبي وأغفر له.

اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.

                    الفصل الثالث عشر 

لتتحدث جيهان أخيراً:لسه بتحبيه ؟

لتنظر لها بتول بعدم فهم

لتردد جيهان بتوضيح:لسه بتحبي زياد ده ؟

لتردد بتول بصدق:لا والله زياد أصلا طلع من قلبي من اليوم إلي عرفت فيه أنه بيضحك عليا وأختار حلا.

لتردد جيهان بهدوء: أنا مش هحاسبك عن الي قولته يا بتول والماضي عدي وانتهي بحلوه ومره" أما بيسيب لينا ذكرى حلوة نفضل نفتكرها ،إما بيسيب لينا درس نفضل نتعلم منه" 

صح ولا غلط وأنتي شكلك أتعملتي الدرس.

لتردد بتول بخفوت:أتعلمته.

لتتنهد جيهان وتكمل حديثها بعملية: بيجاد.

لتردد بتول بتردد :ماله.

أكمل بجدية :وضعكم هيبقي أيه ؟ الجوازة دي مصيرها أيه ؟

لتبلتع بتول ريقها بمرارة وتردد بأسف:أنا أسفة أني بوظلتله حياته لكن والله كل الي حصل كان غصب عني وإلي حضرتك هتتطلبيه مني أنفذه هنفذه.

لتردد جيهان بترقب:يعني لو طلبت منك تطلقي من بيجاد هتوافقي ؟

لتغمض بتول عيونها تحاول منع دموعها من التساقط وتردد بحزن: أيوة دكتور بيجاد شخص كويس ويستاهل كل خير.

لتردد جيهان بفضول:ملكيش دعوة أنا هطلب أيه خلينا فيكي أنتي حابة تكملي مع بيجاد ولا لأ ؟حابة تبقوا زوج وزوجة طبيعين ولا لأ ؟

لتردد بتول بقلة حيلة: إلي حضرتك عايزاه وإلي دكتور بيجاد عايزه مبقتش تفرق أنا عايزة أيه المهم إلي حواليا عايزين أيه.

ما كان رد جيهان إلا صفعة مدوية علي وجه بتول جعل عيونها تجحظ بصدمة وتضع يدها علي وجهها وتبكي بصمت….

……

في أحد المعارض الكبري للاثاث…..

تقف هنا برفقة جاسر تنظر للآثاث بإنبهار شديد ليردف جاسر بإبتسامة:ايه رأيك حاجة عجبتك ؟

لتنظر له هنا بلهفة: الحاجة كلها تحفة المعرض كله علي بعضه.

جاسر بإبتسامة:طيب الحمد لله أنه عجبك طيب يلا نختار.

لتردد هنا بخجل:بس الحاجة غالية اوي ممكن نشوف مكان تاني والحاجة يكون سعرها أقل شوية.

لينظر لها برفض قاطع:لا طبعاً مش هنروح مكان تاتي ونقي إلي يعجبك يا هنا ممكن السعر مش غالي ولا حاجة وحتي لو غالي مفيش حاجة تغلي عليكي يا هنايا يلا بقي نختار ؟

رواية تضحية ألم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن