اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.الفصل العشرون
بعد مرور عدة.
خرجت هنا من المستشفى وعادت الي المنزل ومازالت ترفض علاقة جاسر أو الذهاب الي الجامعة من جديد وتركتها بتول علي راحتها بعد نصح الطبيب لهم بعدم الضغط عليها في شئ ويتركوها علي راحتها.
أما عن باسل فهو مازال يتجاهل هند كما قام بعمل بلوك للرقم الخاص بها ويتلاشي رؤيتها دائماً حتي عندما تأتي لزيارتهم بحجة زيارة هنا كان يمكث بغرفته ولا يخرج منها إلا بعد التأكد من مغادرتها..
أما عند حلا فهي تذهب لتدريبها كل يوم وزادت من تقربها من زياد حتي أنه اختار أن يقوم هو بتدريبها وعندما إستغربت بتول هذا الشئ أخبرها أنها شقيقتها ويجب عليه الإهتمام كما أنه بدأ يقلل من حديثه مع بتول أو الالتقاء بها حتي أنه يبعث لممرضات غيرها للتعامل معها…
……..
في أحد الأيام في شقة بتول.
تقف بتول في المطبخ تعد العشاء بشرود تام يقطعه دخول حلا التي تحدثت بتعجب:مالك يا بتول سرحانة في أيه ؟
بتول بانتباه:بتقولى حاجة يا حلا ؟
حلا بتهكم : بقولك سرحانة في أيه إلي واخد عقلك.
لتصمت بتول قليلا وتتحدث بتردد: مافيش حاجة أخبارك انتي ايه وأخبار التدريب ودكتور زياد عامل ايه معاكي ؟
حلا بإبتسامة عريضة:التدريب هايل ودكتور زياد ده عبقري ولذيذ اوي ومرن غير الدكاترة الي اتعاملت معاهم قبل كده.
بتول بغيرة:تمام.
حلا بتمني:أدعيلي يا بتول يكون ليا نصيب أشتغل في المستشفى دي .
بتول بإبتسامة:بإذن الله يا حبيبتي.
حلا بغرور: بإذن الله وبعدين زيزو اصلا عاجبه شغلي جداً وقالي أنه هيكتب تقرير كويس عني للمستشفي كمان.
بتول بصدمة: زيزو ؟
حلا بضحك: مالك مستغربة كده ليه هو يا ستي بيناديني بلولو وانا بناديه بزيزو.
بتول بعدم تصديق:حلا انتي في حاجة بينما وبين زياد ؟
حلا باستنكار: زياد كده من غير دكتور.
بتول بعصبية:حلا ردي علي سؤالي ؟
لتزفر حلا بملل:فيه أو مفيش ميخصكيش أطمني أنا مش هبلة زي هنا لو في حاجة هتبقي جواز علي سنة الله ورسوله وقدام الناس كلها.
بتول بصدمة:يعني فيه ؟
حلا بملل:حاجة زي كده هو لسه مقالش حاجة.
بتول بتردد :حتي لو قولت ليكي أن أنا وزياد بنحب بعض ومتفقين علي الجواز.
لتشهق حلا وتتحدث باستنكار:لا والله عايزاني أصدق الهبل ده بقي زياد بيحبك أنتي وعايز يتجوزك ؟ ده هبل صح فوقي يا بتول زياد أو أي دكتور غيره هيبصوا ليكي علي أساس أيه ؟ انتي مجرد ممرضة عنده لا أكثر ولا أقل شغلها بيعجبه وبيقولها كلمتين حلوين يرفع من روحها المعنوية مش أكتر .
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Mistério / Suspenseأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟