أسفة والله علي اللخبطة بقالي يومين شغالة علي بحث ومش مركزة والله .
اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.الثالث والعشرون
في غرفة بيجاد.
يفيق من شروده علي خروج بتول من المرحاض ترتدي عباءة إستقبال من اللون الاوف وايت وتضع الحجاب علي شعرها ليبتسم ساخرا علي فعلتها.
لينهض ويقف أمامها مربعاً ساعديه ويردد بصرامة :أنا مش هتكلم معاكي في موضوع إمبارح ولا الكلام الفاضي إلي قولتيه عارفة ليه ؟ لتنظر له بصمت تام ليكمل ساخراً عشان أنتي متستحقيش أني أقول ليكي حاجة لأن مهمها أقول ليكي هتفضلي حابة تعيشي دور المظلومة .
لتردد باندفاع: لأ مش هتتكلم عشان معندكش حاجة تقولها أصلاً تدافع بيها عن نفسك.
ليبتسم بتهكم : بجد ؟ أدافع عن نفسي ليحرك رأسه بيأس هسألك سؤال واحد بس وياريت تردي عليه ممكن ؟
لتردد بضيق: أتفضل أسأل براحتك ؟
ليردد بإبتسامة باردة:أحنا أتجوزنا أزاي ؟ أيه السبب ! فاكرة ولا ناسية ؟ أظن كل حاجة كانت محض صدفة يا هانم لو فاكرة ده أولاً ثانياً بقي وده الأهم بسمة متجوزة من سبع سنين ومعاها طفلين لو كنت بفكر في الهبل بتاعك ده كنت عملته في وقتها مش هاجي دلوقتي وأعمل كده أتمني تكون رسالتي وصلت.
لتردد بحيرة: ما هو أكيد حضرتك نسيت حبك ليها وحبتني فجأة كده أنا مجرد سد خانة ليك وخلاص والإسم زوجة لتكمل ساخرة عشان حضرتك متبقاش الحزين علي الأطلال علي فراقها صح كلامي ولا غلط ؟
ليبتسم بيجاد ساخراً:صح كلامك ؟تصدقي أنتي صح وأنا أستاهل ضرب الجزم عشان إتكلمت معاكي وسعي كده ليزيحها جانباً ويتجه للأريكة ويجلس يتناول الإفطار بصمت تام دون أن يعيرها إنتباه.
……..
بعد ساعة.
يجتمع الجميع في الأسفل ويجلس برفقتهم كل عريس جوار عروسته وعلي وجههم إبتسامة صافية.
ليردد باسل بإبتسامة: كده كويس أوي أدينا حضرنا الفرح وأطمئنا عليكم هنسافر بقي.
جاد بتأكيد:عندك حق يا أبني والله كفاية أوي كده.
مصطفي برفض:لا طبعاً تسافروا تروحوا فين ؟ أي الكلام الفاضي ده لا الفرح خلص خلاص نقعد بقي شوية سوي علي روقان وتستمتعوا بجو الصعيد.
جيهان بتأكيد:أيوة عندك يا حاج.
جاد بإحراج: معلش يا حاج مصطفي مرة تانية بقي لمن لازم نرجع نشوف مصالحنا وان شاء الله في أقرب وقت نيجي بإذن الله.
مصطفى بقلة حيلة: زي ما تحبوا.
جاد براحة:خلاص هنصلي العصر ونتوكل علي الله.
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Misterio / Suspensoأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟