اللهم أرحم أبي وأغفر له واسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.الفصل السابع عشر
في الصعيد….
تجلس جيهان برفقة شقيقة زوجها تحاول تهدأتها لتردد جيهان بأسف:متزعليش بقي بيجاد محبش يزعلك.
لتردف الآخري معاتبة: بس أنا هزعل من أني أفرح ببيجاد ده مني عيني ده بيجاد معزته عندي كأنه أبني وأكتر والله.
جيهان بتأكيد: عارفة والله ده بس أنتي عارفة الموضوع القديم.
لتردف زهيرة بأسف:والله غصب عني أنا لغاية الآن زعلانة من بنتي.
لتردد جيهان بهدوء:النصيب هما نصبهم كده وهي أتجوزت وخلفت وخلاص بيجاد هيتجوز أهو خلاص.
لتردد زهيرة بتفهم:ربنا يصلح حالها يارب ويفرحنا بيهم ونشوف عيالهم بيجروا حوالينا .
جيهان بتمني:يارب يسمع من بوقك ربنا…..
…….
في مستشفى بيجاد.
يجلس بيجاد برفقة خاله يراجعون بعد الملفات ليردف عادل متسائلا:يعني أنت مش هتنزل بعد الفرح ؟
ليردد بيجاد بحيرة:ممكن أنزل يوم ولا أتنين.
ليومئ عادل بتفهم:تمام نويت هتسافر إمتي ؟
ليزفر بيجاد بضيق:كنت ناوي بعد الفرح بس ماما حابة نقضي رمضان والعيد معاهم.
عادل بتأكيد: بصراحة عندها حق مش هتفرق من شهر.
بيجاد بتفهم:ربنا يصلح الحال ليردد بتساؤل صحيح أنا هسافر بعد بكره أنا وجاسر خلصنا الدعاول والفساتين والبدل جت وكل حاجة خلصت هنا أنت ناوي تيجي أمتي البلد ؟
ليردد عادل بحيرة:والله ما عارف .
ليردد بيجاد متسائلاً:ليه أنت مستني فريد تيجي معاه ولا أيه أنت ناسي أن الفرح هيبقي علي ثلاثة أيام يعني يا دوب هناسفر بعد بكره وتاني يوم الليلة الأولى فسافر معانا وخلاص.
ليتنهد عادل بشرود:ربنا يقدم إلي فيه الخير يا أبني.
لينهض بيجاد بوهن:طيب أنا هقوم أروح أريح شوية محتاج حاجة؟
ليردد عادل بإبتسامة:لا يا حبيبي سلامتك.
……..
في شقة بتول.
تغلق بتول الحقائب وتجلس علي الفراش بوهن بينما تجلس هنا أرضا وتردد بألم:أه يا أنا أه الواحد جسمه أتكسر.
لتردد بتول بوهن:معلشي يا هنا عايزين نخلص كل حاجة بدري.
لتردف هنا متسائلة:هو أحنا هنسافر معاهم؟
بتول بضيق: المفروض بس أنا مش حابة كده وبعدين هما عاملين فرح ثلاثة ليالي يومين في البيت واليوم الثالث في القاعة وده إلي أحنا هنبقي موجودين فيه يبقي ليه نروح بدري كده وبعدين كمان مش أحنا لوحدنا بس ده كمان عم جاد ومراته وهند ودي كلها تكاليف ليهم وأنا مش حابة كده.
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Misterio / Suspensoأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟