اللهم أرحم أبي وأغفر له.
اللهم عامله بما أنت أهل له ولا تعامله بما أنت أهل له.
الفصل السادس
بتول بتردد :طيب هننزل أجازة كل قد أيه ؟ وازي هبقي هناك معاك لوحدي في بلد غريبة ؟
ليغلق عيونه ويفتحها أكثر من مرة مرددا بتهكم: لوحدك ! هو المفروض أن حضرتك هتبقي مراتي فطبيعي إنك تبقي معايا لوحدنا.
بتول بتوتر :قصدي لو أتخانقنا أو حصل مشكلة ما بينا أسيب البيت وأروح فين ؟ يعني لو هنا هرجع شقتنا لكن هناك هروح فين ؟ أقعد في الشارع!
ليحرك رأسه بيأس فهي ستصيبه بنوبة قلبية لا محالة ليردد بنفاذ صبر:لما نتخانق إن شاء الله هبقي أسيب أنا ليكي البيت تقعدي فيه براحتك مبسوطة كده ولا في أي حجج تانية ؟
بتول بتردد:هو أنت ليا متجوزتش لغاية دلوقتى ؟ كان فيه حد في حياتك ؟ لو سؤالي هيضايق بلاش تجاوب.
بيجاد بثبات:مش هجاوب عارفة ليه ؟
بتول بحيرة:ليه ؟
بيجاد بعملية: لأن الماضي أنتهي بحلوه ومره ملناش أننا نفتحه تاني ونتكلم فيه لأن الي حصل حصل وانتهي ومبقاش في رجوع منه ويلا قومي افك ليكي الجبس عشان أسافر.
بتول بحيرة:هتسافر فين ؟
بيجاد بإبتسامة مميتة :عند أهلي في مشكلة ؟ بدري أوي علي السؤال ده لسه ؟
بتول بإحراج:أسفة والله مكانش قصدي.
بيجاد بمزاح:محصلش حاجه أصلا عشان تعذري كنت بهزر معاكي قومي يلا.
لينهضوا ويتجهوا لغرفة الكشف ويقوم بفك الجبس لها لتردد بتساؤل:هو ليه حضرتك بتفكلي الجبس ؟
ليضيق عيونه متسائلا:مش فاهم السؤال ؟ طبيعي افكه عشان خف صح ولا غلط وبعدين مش أنتي جاية أصلا أمبارح عشان تفكيه ؟
بتول بتوضيح:أيوة بس الدكاترة بيشوفوا الكسر لحم ولا لا وبيدوا الإذن والممرضين الي بيفكوه مش حضرتك فعشان كده إستغربت ؟
ليردد بنبرة ذات معني: كلامك صح بس أنتي المفروض مراتي في حاجة عايزة أعرفها أنتي كلامك كان قليل دلوقتي بقيتي غلباوية أوي كده أقعدي ساكته خليني أركز.
لتجحظ عيونها وتردد بدفاع :أنا كنت بتناقش مع حضرتك مش أكتر.
ليرفع المنشار الكهربائي ويردد بملل:طيب ممكن تهدي شوية وتخليني أركز ؟
لتضع يدها علي فمها إشارة علي صمتها ليبتسم علي فعلتها ويكمل عمله ويتنهي بعد فترة وتحرك بتول يدها بضعف ليقترب منها بيجاد ويمسك ذراعها يبدأ تحريكه والضغط عليه بوضعيات معينة وسط إحراجها ليردد بعملية الكسر لحم الحمد لله بس بردوا خلي إستخدامك ليه علي خفيف شوية.
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Mystery / Thrillerأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟