الفصل الاول

12.3K 343 28
                                    

اللهم أرحم أبي وأغفر له وأسكنه فسيح جناته.
اللهم اجعل قبر ابي روضة من رياض الجنة.

رواية# تضحية ألم #
زينب سعيد القاضي.

الفصل الاول

صراخات عالية تملئ المكان ونساء كثيرة متلحفين بالسواد جوار تلك السيدة الراقدة علي الفراش مغطي وجهها لا حول ولا قوة بعد أن غادرت الروح إلي بارئها وعلي جوارها علي نفس الفرش تجلس فتاة صغيرة بالرابعة عشر من عمرها تضم أشقائها الفتاة تصغرها بعام والفتي يصغرها بعامين والصغري بالعاشرة من عمرها وتجلس صامدة وهي تضمهم بقوة داخل أحضانها ليستمدوا القوة منها فقد فارقت والدتهم الحياة ولم يبقي لهم أحد فوالدها توفي منذ كانت بالخامسة من عمرها وها هي والدتها فارقتهم هي الآخري ليلفت إنتباهها أصوات النساء من حولها.

فهم ينظروا لهم بشفقة لتسترق السمع لإحداهم التي تتحدث بحسرة:يعني عليكوا يا ولاد وليكوا عم ولا خال مين هيربيهم ؟

لتتحدث آخري بالامبالاة:هيودوهم ملجأ ولا حاجة.

لتتحدث آخري بتهكم:أو احداث يا أختي ما دول مصيرهم للشارع.

آخري بتأكيد: عندك حق يا أختي.

لتتحدث آخري بإشفاق:حرام عليكم أيه إلي بتقوله ده مش شايفة حالة العيال إلي تصعب علي الكافر بدل ما تقولوا ناخدهم نربيهم.

لتتحدث احداهم بتهكم:هو احنا لاقين ناكل .

وأخري بسخرية:يا أختي أحنا بنربي عيالنا بالعافية.

لتتحدث آخري بمكر:يا اختي انتي وجوزك أول ناس هتطردوهم من الشقة.

السيدة بزمجرة:لا مش هنطردهم يا أختي مش أحنا إلي نيجي علي يتامي ربنا مكرمنيش أنا وجوزي غير ببنت أهو نربيهم معاها وكفاية كده الي عندها كلمة عدلة تقولها والي معندهاش تنقطنا بسوكتها احترموا حرمة الميت ويلا بقي علي بره عشان المغسلة جاية.

لينهض النساء علي مضض ويغادروا الغرفة لتقترب من الأطفال وتتحدث بخفوت:يلا يا بتول قومي يا بنتي أنتي وأخواتك المغسلة جاية .

لتنظر لها بتول بتية وتردد بشرود:حاضر.

لتنهض بتول وهي تحادث أخواتها برفق:يلا عشان نخرج.

باسل بدموع: خلاص يا بتول مش هنشوف ماما تاني.

حلا بدموع:أنا عايزة ماما.

هنا بدموع:خليني قاعدة معاها.

بتول بصلابة:ماما دلوقتي فوق في السماء يلا بقي بوسوا ماما عشان نخرج.

لترفع بتول الغطاء برفق ويقبل باسل جبينها بطفولة وكذلك حلا وهنا ليغادروا خارج الغرفة لتقترب بتول من والدتها وتقبلها برفق وتتحدث في أذنها بخفوت:نامي وارتاحي يا ماما أوعدك اني هبقي أنا وأخواتي أحسن الناس يا ماما وهيحلفوا ويتحالفوا بينا أوعدك لتضع الغطاء مرة آخري علي وجهها وتتجه للخارج هي الأخري.....

رواية تضحية ألم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن