الفصل التاسع والعشرون

4.3K 254 32
                                    

اللهم ارحم ابي واغفر له واجعل قبره روضه من رياض الجنه.
اللهم أعذه من عذاب القبر وجفاف الأرض عن جبينها.

               الفصل التاسع والعشرون

هند بصدمة: حبيبك مين ومين ده الي هيخطبك ؟

شهد بغرور:باسل يا هند ما تقولها يا حبيبي .

ليردد باسل بشماتة :أيوة يا هند أنا وشهد هنتخطب.

هند بصدمة: هتتخطبوا يعني مش حضرتك كنت بتحبني أنا ولا جنابك كنت بتتسلي بينا أحنا الأتنين.

شهد بتحذير:ايه يتسلي بينا أحنا الأتنين دي هو بس فاق لنفسه وعرف أن إختياره كان غلط .

لتبتسم هند ساخرة: وانتي بقي إختياره صح ؟ وبعدين شهد بنت الحسب هتتخطب لده.

باسل بتهكم: ليه مالي ناقص إيد ولا رجل ؟

لتردد هند بغل:ليه هو حضرتك لاقي تأكل اصلا عشان تتجوزها ده أنت عايش علي شقي أختك ده لولا بابا واقف جمبكم كان زمانكم عايشين في الشارع كمان بيتي إلي أويكم وجنابك عايش علي عرق الستات أخواتك البنات يشتغلوا ويصرفوا علي جنابك ولا ناوي تتجوز شهد عشان تصرف عليك من أنت متعود تعيش علي عرق الستات .

لم يكن رد باسل سوي صفعة مدوية جعلت من بالكافتيريا ينظر لهم بانتباه.

لتضع هند يدها علي وجهها بصدمة من فعلته.

ليردد بندم:أنا ندمان اني عرفتك أو في يوم من الأيام حبيت واحدة زيك أنا عملت الفيلم ده كله عشان أتأكد اذا كنتي بتحبيني ولا زي ما صاحبتك قالت بس مع الاسف أنتي مش بس مبتحبنيش أنتي دبحتيني يا خسارة يا ألف خسارة أني حبيت واحدة زيك ليلتفت لشهد المنصدمة ويردد باشمئزاز:كنتي فاكرة اني ممكن أحب واحدة زيك واحدة خانت الصحوبية والعيش والملح بس متشكر ليكي انك فتحتي عيني على حاجات كتير..

ليتحرك سريعاً وهو يجاهد في حبس دموعه كي لا تسقط الأن فيكفي ما بلغه حتي الآن من قهر الرجال فهند قامت بذبحه وجلده بقسوة حتي هذه اللحظة كان يتمني أن تكون شهد كاذبة لكن تحطم قلبه وأصبح كاب قوسين أو أدنى من الألم……

….......

أما عند هند فمازالت علي وضعها ونظرات الجميع مصوبة تجاهها وسرعان ما أخذت حقيبتها وغادرت سريعاً محاولة الفرار من النظرات التي تلاحقها.

وخلفها صديقاتها الأخري التي نظرت لشهد باستحقار وأخذت حقيبتها هي الاخري وغادرت ولم يبقي سوي سقطت باقة الزهور من يدها وسقطت علي المقعد بانهيار……

……..

عند جاسر يردد بعدم تصديق:نعم حضرتك بتقولي ايه ؟

جيهان بهدوء: إلي سمعتوه.

مصطفى بعدم فهم: أيه الهبل ده يا جيهان قصدك أيه ؟

جيهان بحزم: يعني الجوازة دي مش هتم إلا لما بيجاد يتجوز قبل كده.

رواية تضحية ألم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن