اللهم أرحم أبي وأغفر له واسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.الفصل الرابع عشر
في سيارة بيجاد.
يقود السيارة وينظر لوالدته من حين لآخر لتردد جيهان بملل:هتفضل تبص ليا كل شوية كده ؟قول إلي أنت عايزه يا أبني وخلصني.
ليردد بيجاد بحذر:أتكلمتي أنت وبتول في أيه ؟
لتردد جيهان باللامبالاة:متكلمناش في حاجة كنت بطمئن عليها من الحادثة مش أكتر.
ليتنهد بيجاد براحة: طيب الحمد لله.
لتردف جيهان متسائلة:أنت بتحب بتول ؟ يا بيجاد ولا قلبك لسه..
ليرد بيجاد مقاطعة:أمي لو سمحتي الموضوع القديم أنتهي هي بنت عمتي وبس.
لتردد جيهان بتفهم:وبتول ؟
ليردف بشرود:مش عارف ده حب ولا احيتاج بس كل الي أعرفه أني عايزها جنبي.
لتردد جيهان بإبتسامة :شكلك حبيتها ولو حبيتها ده كويس جداً.
لينظر لها بعدم فهم: قصدك أيه ؟
لتردد جيهان بتريث:يعني الحب يا أبني بيبقي مرة واحدة بس فاهمني يعني لو حبيت بتول يبقي إلي كان قبلها مش حب فهمتني.
ليردد بشرود:يمكن كلامك صح هترجعوا البلد أمتي ؟
لتردد بحذر:لازم نسافر عشان نبدأ نجهز البيت والفرح وكمان لسه هنقول لعمتك وعلي فكرة هتزعل أوي أننا مقولناش ليها علي كتب الكتاب انت عارف معزتك انت وجاسر عندها ازاي وبالذات أنت بس لما نحضر فرح فريد.
ليردد بأسف:عارف يا أمي بس أنتي عارفة الظروف وكله جه فجأة.
لتردد بانتباه:صحيح في الزحمة إلي عدت ديه شكلك أنت وأخوك نسيتوا أن شهر رمضان قرب ده هيبقي بعد فرحكم بأسبوع.
ليردد بالامبالاة:عادي يعني مش هتفرق يا ست الكل.
لتردد بأمل:طيب أية رأيك تقضي رمضان معانا وتسافر بعد العيد.
ليصمت قليلا ويردد بهدوء:سبيها بظروفها يا أمي ليصف السيارة أسفل المنزل ويردد بإبتسامة:وصلنا يا ست الكل حمد الله على السلامة.
لتومئ له بإبتسامة:ماشي يا سيدي الله يسلمك يلا أرجع لمراتك وخد بالك منها .
ليردد بضحك:والله أنا الي محتاج تخلي بالها مني يا ست الكل…..
……..
في إحدي الكافيهات.
يجلس جاسر ويضحك بشدة علي منظر هنا التي تجلس جواره وتأن بألم.
لتنظر له شذرا وتردف بغيظ: أيه بتضحك على أيه حضرتك بقالنا ثلاثة ساعات لف لف لغاية ما رجلي مابقتش قادرة تشيلني.
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Mystère / Thrillerأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟