ممكن تدعولي لعلكم أقرب لله مني محتاجة دعواتكماللهم ارحم ابي واغفر له واسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.الفصل الثاني عشر
تترجل الدرج بحذر وهي تحمل حقيبتها حتي تغادر العمارة لتركض سريعاً للشارع الرئيسي وبعدها تخرج الهاتف وتحادث شادي وتتحدث بدموع:الحقني يا شادي لتسرد له ما حدث سريعاً ليخبرها أنه في طريقه إليها وبالفعل لم يمر سوي نصف ساعة ووصل إليها ولما يتأخر فالفريسة ستقع في يد الصياد أخيراً.
ليتوقف بسيارته الي جوارها ويترجل سريعاً يأخذ الحقيبة منها ويضعها بالخلف وتركب هي الي جواره ليقود بسرعة مغادرا المكان…..
……
تفتح بتول الشقة في تمام الواحدة صباحا وهي تشعر بإنقباض شديد بقلبها ليلفت نظرها باب الشرفة المفتوح لتضم حاجبيها بحيرة وتغلق باب الشقة وتتجه للشرفة سريعاً لتتفاجئ بباسل ينام بالشرفة لتجلس علي ساقيها وتهزه برفق.
ليفتح عيونه بنوم ويردد بتساؤل:بتول انتي جيتي ؟
لتحرك رأسها بإيماءة وتردد بتساؤل:أنت نايم كده ليه ومش نايم في أوضتك ليه ؟
ليعتدل في جلسته ويردد بتوتر:خلا نايمة في اوضتي.
لتضم بتول حاجبيها بحيرة وتردد بعدم فهم:ليه ؟
ليردد باسل بتوتر وهو يتحاشي النظر لها: بصراحة بقي أنا حابس هنا.
لتشهق بتول مرددة بعدم تصديق:حابس هنا انت أتجننت ؟
ليردد باسل بغيظ:لا متجننتش الهانم بتحب ودايرة علي حل شعرها مع مديرها في الشغل.
لينقبض قلب بتول وتردد بتردد:مدير مين ؟
ليسرد لها باسل ما حدث اليوم لتنهض بلهفة وتتجه للغرفة المحبوسة بها هنا وتصيح بجنون :تعالي افتح الباب اخلص.
لينتفض من علي الارض ويفتح الباب لبتول ليفتح الباب وتجد الغرفة غالية لتصيح بجنون:البت فين؟
ليردد باسل بحيرة:كنت حابسها هنا هربت ازاي ؟
بتول بجنون:الله يخربيتك يا غبي البت هتضيع.
ليردد باسل بحيرة:قصدك إيه ؟
لتردد بتول بدموع:قصدي أن شادي ده صايع وبتاع ستات هي مقلتش ليا بتتكلم عن مين.
لتجحظ عين باسل مرددا بصدمة: يعني إيه؟
لتحرك بتول رأسها برفض:لا مش هسيبها تضيع هنزل الحقها لتركض سريعاً تجاه باب الشقة وتغادر صافعة الباب خلفها بعنف .
ليقف هو مكانه يهبط كف بكف لا يفهم اي شئ ليفتح باب غرفته وتخرج حلا بنعاس تردد بنوم:هو في ايه؟
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Bí ẩn / Giật gânأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟