اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.
الفصل التاسع عشرتقف تستمع لكلامات والد زوجها وشقيقه بصدمة وعيونها متسعة من هول ما إستمعت إليه لتبتعد عن مكان وقوفهم سريعاً متجه إلي غرفتها……..
………
يزفر مصطفى بضيق وهو يمسح علي وجهه بعصبية شديدة:ماشي يا بيجاد ليا تصرف تاني معاكي لما ترجع.
ليردد جاسر بتهدئة:يا بابا أحنا منعرفش هو راح ليه ؟
ليردد مصطفي بخيبة أمل :مع الأسف يا جاسر مرواح أخوك ملوش غير معنين أنه رايح ندمان أنه أتجوز أو شمتان أنها أطلقت.
ليردد جاسر بنفي:لا طبعاً يا بابا مش صح كلام حضرتك بيجاد إستحالة يشمت في حد يا بابا وبيجاد مكنش هيرتبط لبتول إلا لو كان طلع بسمة من حساباته خلص.
ليتنهد مصطفى بضيق:ماشي يا جاسر أتمني يكون كلامك صح لأن لو غير كده هيبقي ليا تصرف تاني مع بيجاد.
ليردد جاسر بأمل: أطمئن أن شاء الله خير.
مصطفى بتمني:يارب يا أبني كفاية أوي إلي ضاع من عمره نفسي يعيش حياة سوية.
ليردف جاسر بتردد:يعني لو بيجاد مكنش أتجوز بتول وكانت بسمة أطلقت كنتوا هتوافقوا ؟
لينظر له مصطفى بضيق:لا طبعاً إستحالة أنا أو أمه نوافق نجوزه واحدة مطلقة ومعاها عيلين يبدأ بيهم حياته يلا نروح نشوف الناس الي بتشتغل يلا.
ليردد جاسر بقلق:يلا وربنا يستر من الي جاي…
…….
في الأعلي.
تجلس بتول علي الفراش تضم قدمها لصدرها وتبكي بمرارة فها هي ظهرت الحقيقة المرة لزيجتها من بيجاد كانت من أجل ثأره لكرامته لا أكثر لتبتسم ساخرة فهي كانت تظن أنه يحبها كما يقول لها لكن أتضحت الصورة هي مجرد مسكن للألم لا أكثر ماذا تفعل؟ تتركه وترحل ؟ أما تظل وتبقي كما هي مضحية بلا ثمن ؟ كانت تظن أن الأيام إبتسمت لها ولكن للقدر رأي آخر إما أن تغادر وتدمر حياة شقيقتها هي الآخري أما أن تظل من أجلها وترسم السعادة حتي لا تشعرها بحزنها ، لتفيق من حالتها علي فتح باب الغرفة ودخول هنا التي إنصدمت من حالة شقيقتها وركضت إتجاهها بلهفة تضمها برفق :مالك يا بتول بتعيطي ليه ؟
لتمسح بتول دموعها بأكمام عباءتها وتردد بخفوت:مافيش يا هنا كان نفسي ماما وبابا يكونوا معانا بس.
لتردد هنا بحزن: ربنا يرحمهم يا بتول هما أكيد حاسين بينا دلوقتي هما في مكان أحسن دلوقتي .
لتردد بتول بحزن: عندك حق هما في مكان أحسن دلوقتي لتكمل بتساؤل أنتي كنتي جاية دلوقتي محتاجة حاجة ؟
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Misterio / Suspensoأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟